אמ'לק - זו כניסה לאיזור צילום כוכבים הארדקור - ראו הוזהרתם
כשאומרים "צילום כוכבים עם עקיבה", מתכוונים לצילום בו המצלמה "עוקבת" אחרי הכוכבים. תכף גם תבינו למה יש הרבה מרכאות. לפעמים שפונים אליי לגבי סדנת צילום כוכבים, דווקא כאלה שאין להם בכלל ניסיון, חלק אומרים לי "אבל אין לי עוקב/מתקן עקיבה". ואני אומר - זה בסדר ואפילו הגיוני, לא מתחילים משם, זה הארדקור לחלוטין, יותר מזה - לצלם כוכבים מספיק מצלמה בסיסית, חצובה ועדשה רחבה. אגב אם מעניין אתכם מה הציוד הבסיסי לצילום כוכבים בהרחבה, כנסו למאמר
מתוך סדנת "רודפים עוקבים" בנחל פארן, קיץ 2021
מה הכוונה "המצלמה עוקבת אחרי הכוכבים"?
מתקן העקיבה נכנס בין המצלמה לחצובה, ולמעשה קובע בסיס חדש עבורה עם הטייה - בהתאם לכוכב הצפון (אפשר לראות בתמונה למטה). כדור הארץ מסתובב סביב ציר מסוים ומטרת המתקן היא לסובב את המצלמה באמצעות מנוע, במהירות שהיא פחות או יותר זהה לסיבוב כדור הארץ ובכך "לסנכרן" את המצלמה עם תנועת השמיים והציר עליו מסתובב כדור הארץ. בכדי שהסיבוב יהיה מסונכרן לא רק מבחינת מהירות אלא גם בכיוון הנכון, אנחנו "מצפינים" את מתקן העקיבה על כוכבים הצפון. אלא אם היינו בחצי הכדור הדרומי (אוסטרליה/דרום אפריקה/ארגנטינה וכ') היינו צריכים לסנכרן לפי כוכב הדרום, בהתאמה.
לכן, המצלמה בעצם לא עוקבת אלא מתקן העקיבה מסובב אותה כדי להיות בסנכרון עם הכוכבים, מה שמאפשר צילום חשיפות ארוכות מאוד כמעט ללא מגבלה (באורכי מוקד רחבים ובמוקדי ביניים).
על רגל אחת - יש גם חצובות חשמליות משולבות עם מערכת עקיבה שמיועדות לצילום אסטרונומי מורכב, שם החשיפות מאוד ארוכות (עשרות דקות כל חשיפה) אורכי המוקד הרבה יותר צרים (2,000 מ"מ ומעלה לדוגמה) ולכן נדרשת פעולת גיידינג (auto-guiding) שמסייעת לבצע תיקונים לעקיבה ובכך להתביית על אובייקט מסוים, ואז זה כבר לא רק סיבוב מנוע בציר אחד. אבל זה לא נגמר שם אלא גם מצריך מצלמה אסטרונומית מיוחדת, מצלמה גיידינג, משקולות כבדות מאוד, טלסקופ במקום עדשות, מצבר כדי שהכול יתחבר לחשמל רציף, לפטופ פתוח עם תוכנות ייעודיות, ובקיצור - עולם אחר לגמרי, תרתי משמע. אבל אצלנו ברודפי הכוכבים, מתמקדים בעקיבה "פשוטה" לצילום עם המצלמות שלנו וללא עזרים מיוחדים מעבר
הרעיון בעקיבה, הוא שהמצלמה "מסתנכרנת" עם קצת התזוזה של השמיים, וכך בעצם מתבטלת המגבלה של זמן החשיפה.
המצלמה בעקיבה על קונסטלציית אופיוצ'י כשהוא זורח עם שביל החלב
מה היתרונות בצילום עם עקיבה?
ביטול מגבלת החשיפה הארוכה של חוק ה-500, ובכך לבצע חשיפות ארוכות של 1-4 דקות ואף יותר, ובכך להכניס לחיישן הרבה יותר אור בצורה הטבעית והנכונה ביותר
בגלל האפשרות הכמעט בלתי מוגבלת לחשיפות ארוכות מאוד, זה מאפשר לנו לסגור מעט את הצמצם, מה שהיינו בד"כ נמנעים מלעשות כי היינו תלויים בכמה שיותר אור, ואז להרוויח יותר חדות ופחות פינות אפלות (Vignette)
אותן חשיפות ארוכות מאפשרות לנו להשתמש בדרגת ISO יותר נמוכה, בהתאם למשתנים שונים, ובכך להעמיס פחות על החיישן ולקבל תמונות נקיות יותר מגרעון (יש כל מיני סוגי רעש, אין דבר כזו תמונה ללא רעש, חשוב לומר)
בגלל ביטול חוק ה-500 אנחנו יכולים לצלם באורכי מוקד הרבה יותר צרים, ועדיין להשתמש באותן חשיפות ארוכות כאילו לא שינינו כלום - ב35 מ"מ, 50 מ"מ, 70 מ"מ ואף יותר.
האפשרות לצלם באורכי מוקד צרים יותר חשיפות ארוכות שקודם לא יכלנו לעשות, פותחת בפנינו אפשרות לצילום אובייקטים מרוחקים ומיוחדים, מבלי להיכנס לצילום אסטרונומי מורכב (נגיעה על זה בסוף המאמר)
אתם יושבים? יופי. פריים בודד של לא פחות מ10 דקות חשיפה. צולם במכתש רמון
מה החסרונות בצילום עם עקיבה?
צילום בעקיבה מביא איתו מורכבות לוגיסטית גדולה - מכשיר גדול שתופס מקום, משקל, סחיבה, הרכבה, הצפנה, דיוק, חלקים קטנים שיכולים להיאבד ועוד. זו התעסקות שאינה מוכרת לרודף הכוכבים הממוצע.
ירידה נרחבת בהספק הצילומים לכל גיחת צילום בגלל אותה הלוגיסטיקה, וגם בגלל משך החשיפות. חשיפות כל כך ארוכות, בטח אם משלבים עם טכניקות צילום נוספות כמו הערמה, פנורמה וכ' - לוקוחות הרבה מאוד זמן.
בגלל עצם פעולת העקיבה, שהמצלמה מסונכרנת עם תנועת השמיים, הדבר אומר שהקרקע, שעד כה היינו רגילים לראות אותה קבועה וסטטית מן הסתם, תימרח. מכאן, הפעולה הבאה היא צילום נפרד של הקרקע ללא עקיבה, והמשמעות היא אקסטרה זמן צילום בנוסף לאקסטרה זמן שגם ככה הוספנו, זה מצריך תכנון והתנהלות שונה לגמרי במהלך הלילה
כפעולה נגזרת יש לבצע בהכרח שילוב חשיפות בפוטושופ של שמיים וקרקע כדי להגיע לאותה תוצאה מוגמרת ורצויה, מה שמאריך את תהליך העריכה ואף מצריך התחשבויות שונות כבר בשלב הצילום של גבהים, זויות ועוד
עלות - מדובר בסכום לא מבוטל שלהרבה צלמים חובבים הוא לא טריוויאלי - בסביבות 2000-2400 ש"ח, ובמקרים רבים החצובה הקיימת של רודפי הכוכבים לא בהכרח מספיק חזקה ויציבה, ואז יש רכישה של חצובה בעלות שנעה בטווח בין 900-1,600 ש"ח, וזה לפני ציוד היקפי נוסף שכדאי לרכוש
ובכלל, חשוב לומר שצילום כוכבים עם עקיבה לא מתאים לכל אחד ואחת. גם בגלל שילוב החסרונות וגם בגלל השינוי במתודיקה שהוא דורש, זה משנה לחלוטין את ההתנהלות בתכנון, בצילום ובעריכה
הדרכה על הצפנת מתקן העקיבה בלילה במסגרת סדנת "רודפים עוקבים", מאי 2020
מהם מתקני העקיבה הפופולריים לצילום כוכבים?
יש כמה וכמה מתקני עקיבה, ואפרט את הבולטים מביניהם, עליהם אני מדבר בהרחבה בחלק הראשון של סדנת "רודפים עוקבים" שעוסק בליווי רכישת המתקן
דגם Star Adventurer של חברת Sky Watcher - הדגם הפופולרי והנמכר של החברה - https://bhpho.to/3LA84Ui
דגם Star Adventurer Mini של חברת Sky Watcher - דגם מוקטן מי שמעוניין לקחת מתקן עקיבה לטרקים והליכות ארוכות, אבל לקחת בחשבון שהוא בעל יכולות מצומצמות של נשיאת משקל - https://bhpho.to/3uGLtzh
דגם Sky Guider Pro של חברת iOptron - הדגם הפופולרי והנמכר של החברה - https://bhpho.to/3oAo4vu
יש דגמים נוספים של החברות האלו וגם אחרות, אם כי הם אינם מומלצים בגלל גודל ואיכות בנייה, יכולת נשיאת משקל ופידבקים שונים ממשתמשים ברחבי העולם
"באר המשאלות" - אחת מבארות עדה, במסגרת סדנת "רודפים עוקבים", אפריל 2021. ורטורמה המורכבת מ-5 תמונות 2 תמונות לשמיים, 3 לקרקע, כל פריים 4 דקות חשיפה
אחרי שתצלמו כוכבים עם עקיבה, לא תוכלו לחזור אחורה
אני יכול להעיד על עצמי באופן אישי, עוד לפני בוגרי הסדנאות שלי. התחלתי לצלם עם עקיבה בפברואר 2019, והתנסיתי עם דגמים שונים של מכרים שהשאילו לי, ובחנתי מה ארצה לרכוש לעצמי כמו גם בחינת השינוי הגדול שהעקיבה מביאה איתה כפי שכבר פירטתי. החל מ-2020 רכשתי את המתקן שלי וצילמתי יותר ויותר עם עקיבה עד שהיא תפסה את מרבית הצילומים שלי, פרט לאלה שפשוט לא הסתדר לצלם בעקיבה בגלל כל מיני מגבלות וסיבות.
בוגריי שהצטרפו לסדנאות העקיבה נהנים ומרוצים מאוד מהשינוי, יחד עם האתגר שהוא מביא איתו.
זה מאפשר להגיע לתוצאות הרבה יותר איכותיות, נקיות ומרשימות, וזה מאתגר ומשדרג את כל הליך רדיפת הכוכבים - בתכנון, בחשיבה היצירתית ובהנאה הכללית (לשרוטים בלבד כמובן)
המצלמה בעקיבה על הרכב אופיוצ'י כשהוא זורח עם שביל החלב
התוצאה הסופית של מה שראיתם בסרטון למעלה - צולם באורך מוקד 200 מ"מ
ערפילית אוריון באורך מוקד 320 מ"מ עם קצת קרופ, רמת הגולן, נובמבר 2020
סדנת רודפים עוקבים - מה לומדים ולמי זה מתאים?
מדובר בסדנה ייחודית מסוגה בארץ בה מקבלים את כל המעטפת הנדרשת לצילום כוכבים עם עקיבה - החל משלב הרכישה, דרך חלק התיאורטי ועד לביצוע ותרגול בשטח ולא מסיימים שם - גם הדרכת עריכה כדי לחבר הכול ביחד
חלק ראשון - זום - ליווי רכישה - מפגש בו עושים היכרות בין המשתתפים כמובן ואז צוללים להסברים על הדגמים והעסקאות השונות, ליווי ברכישה, במיסוי והמשלוח. המפגש מוקלט וניתן לצפייה חוזרת
חלק שני - זום - מפגש עיוני והכנה לשטח, בו לומדים את כל התיאוריה על צילום עם עקיבה - טכניקות, סדר פעולות, התנהלות, מה עושים ומה לא, טעויות נפוצות, ציוד היקפי ועוד. במפגש מועברת מצגת עם המון תוכן, חומרים שהצטברו במהלך השנים, דוגמאות והמחשות שלא מוצאים בשום מקום אחר. המפגש מוקלט וניתן לצפייה חוזרת, במיוחד לחזרה על החומר
חלק שלישי - שטח - 15 שעות בלוקיישן מיוחד ליישום כל הטכניקות. הדרכה וסיור מקדים כבר משעות אחה"צ, המשך לו"ז לתוך הלילה וצילום עם עקיבה בטכניקות ואורכי מוקד שונים. המפגש כולל ארוחת ערב מלאה ושתייה קלה, חמה, וחריפה
חלק רביעי - הדרכת עריכה מוקלטת - חבילת סרטוני הדרכה בהם אני מסביר צעד אחר צעד כיצד לשלב את הפריימים שעברו עקיבה יחד עם הפריימים של הפורגראונד, וגם הדרכה על העריכה והטיפול של צילום במוקד צר - גלקסיות, ערפיליות וצבירי כוכבים. הסרטונים ניתנים לצפייה בלתי מוגבלת
הסדנה מתאימה לבוגרי סדנת סיירת רודפי הכוכבים או צלמים שיוכיחו ניסיון מספק ומתאים. הכוונה בניסיון מספק - צלמי כוכבים עם ניסיון מתקדם, שהתנסו כמה וכמה פעמים בשטח בצילום, מיישמים טכניקות מתקדמות כגון פנורמה, הערמה לצמצום רעשים, בלנד, הערמת פוקוס ועוד.
הרעיון מאחורי בדיקת ההתאמה היא נטו משיקול מקצועי והתאמה הרמה של המשתתפים לרמה הנלמדת בשטח, כמו בכל סדנה ופעילות של רודפי הכוכבים.
יש רק 2 סדנאות כאלה בשנה! ובכל סדנה עד 6 משתתפים בלבד, קבוצה סופר קטנה ואינטימית כדי לשמור על איכות גבוהה עם הדרכה צמודה והכול לצד מספיק ספייס לתרגול והקפדה על משמעת אור
כמה מילים על צילום אסטרונומי
צילום עם מתקן עקיבה מאפשר, כפי שהסברתי מוקדם יותר, לצלם באורכי מוקד צרים ולקלוט ערפיליות, צבירי כוכבים וגלקסיות עם עדשת טלפוטו כמובן. העבודה עם מתקן עקיבה פותחת עולם חדש ומעין טעימה מעולם הצילום האסטרונומי. מדובר בעולם אחר לגמרי מצילום כוכבים במוקד רחב, שמצריך ציוד אחר לגמרי, ידע מורכב הרבה יותר, טכניקות מורכבות והרבה יותר זמן עבודה.
זה בא לידי ביטוי, לדוגמה - בטלסקופ במקום עדשה (ויש לא מעט סוגים וגדלים, עולם שלם בפני עצמו), מצלמה אסטרונומית ייעודית במקום מצלמה "רגילה", חצובה ממונעת חשמלית לעקיבה מדויקת בזמן אמת עם תיקונים, מצלמת עקיבה במקביל, לפטופ פתוח על שולחן עם מס' תוכנות כדי לבצע את הפוקוס, העקיבה ובחירת האובייקט הרלוונטי, הכול מחובר למצבר כדי שיהיה חשמל להכול - ואני עדיין לא נכנס לכל הציוד ההיקפי וה"גאדג'טים" שתצטרכו או יותר נכון גם תרצו.
מדובר על הוצאה של עשרות אלפי שקלים שיכולה לגדול גם למספר 6 ספרתי, גזל זמן עצום והמון סבלנות שכן לפעמים צלמי אסטרונומיה מצלמים אובייקט מסוים במשך מס' ימים במצטבר, וזה לפני תהליך העריכה.
יש המון פספוסים, תקלות ואכזבות, וזה רחוק מלהתאים לכל מי שזה אפילו קצת מעניין אותו - להערכתי יש אולי 100 אנשים לכל היותר ברחבי הארץ שממש מתעסקים בזה בהצלחה, אם לא פחות.
רובם אגב גרושים או רווקים ;-)
ובנימה אישית - זה לא בשבילי. שם שמתי את הגבול ואני מתמקד בעקיבה לשביל החלב מוקד רחב, מוקד ביניים ומדי פעם לאובייקטים מרוחקים, אבל ברמה של עדשת טלפוטו, לא מעבר. חשוב לי ליצור קומפוזיציה שבנויה באופן יצירתי, צילומי ומאתגר, כאשר בצילום אסטרונומי לצד כל העלות, זמן, משאבים וטכניקה - העבודה בעיקר על הצד הטכני - להגיע לתמונה הכי מפוקסת, חדה ומדויקת שאפשר, ואין אתגר צילומי אלא יותר - שוב - טכני.
זו כמובן דעתי שלי, ומי שחושב כם להיכנס לעולם הזה וזה מאוד מושך ומרתק אותו - מוזמן לפנות אליי ובשמחה אקשר אותו לאנשים בתחום
コメント