top of page

איזה ציוד צריך לצילום כוכבים?

עודכן: 10 באפר׳


 

תומר שנקר, במהלך סדנת צילום כוכבים בזיהום אור באיזור אשדוד


 
 

לא נדרש ציוד מיוחד לצילום כוכבים, אבל כן משהו בסיסי ומינימלי

לא מעט אנשים שמתעניינים בצילום כוכבים ורוצים ללמוד כיצד עושים זאת, חושבים שצריך ציוד מתוחכם, מורכב ויקר, אך לא כך הדבר!

למעשה כל חובב צילום באשר הוא, וגם מי שחושב ללמוד צילום ולהיכנס לעולם המדהים הזה, לרוב בעל מצלמת SLR בין אם בעלת חיישן קרופ או חיישן פול פריים, וכמעט עם כל דגם ניתן לצלם כוכבים.

למעשה, גם עם דגמים שונים של מצלמות דמוי SLR, כאלה שלא ניתן להחליף להן עדשה, אפשר לצלם כוכבים, תלוי בדגם הספציפי ובהגדרות שניתן או לא נתין להגדיר ולשנות.

המצלמה שלי בפעולה, במסגרת סדנת סדנת צילום כוכבים בזיהום אור בחיפה


 
 

אז מה צריך בתכל'ס? נתחיל ממצלמה

עקרונית, כל מצלמה בעלת מצב צילום ידני (M) מסוגלת לצלם כוכבים, כאשר אנחנו יכולים להגדיר בה כל פרמטר שנרצה באופן ידני, החל ממשולש החשיפה, דרך הגדרות שונות בתפריט ועד לפוקוס ידני בין אם דרך העדשה ואפילו מהמצלמה.

כפי שנכתב בפסקה הקודמת, אפשר גם לצלם עם מצלמות דמויות SLR, תלוי בדגם, וטכנית אפשר גם עם הטלפון שלכם!

אבל בואו, אין מה להשוות. ולמה?

כי אמנם המצלמות בפלאפונים מאוד מתקדמות וממשיכות להשתדרג, כמות המגה פיקסל ממשיכה לגדול אבל צריך לזכור שגודל החיישן בפלאפון משמעותית קטן יותר אפילו מחיישן של מצלמה דמוית SLR. במסך הקטן, לצורך העניין - תמונות שיישארו במסגרת הפסייבוק והאינסטגרם, בהחלט ייראו טוב. ברגע שנעשה זום פנימה, נגדיל, נרצה להציג או לפתח בגדול - זה ממש לא יהיה אותו הדבר. מעבר לכך - החדות, יכולות הטווח הדינמי וקליטת הפרטים - בפער משמעותי ממצלמות מקצועיות ואף חצי מקצועיות.

המצלמה שלי בפעולה, צולם מהנייד בחשיפה ארוכה על חצובה קטנה

 
 

ונעבור לעדשה

צילום כוכבים, הוא מעין נישה של צילום נוף - אנחנו מצלמים חלקית את הקרקע וחלקית את השמיים, כמו שמצלמים נוף באור יום - רק בלילה. לכן, אנחנו נרצה להשתמש בעדשה רחבה ככל האפשר, שתאפשר לנו להכניס כמה שיותר קרקע ושמיים, וליצור את הקומפוזיציה הרצויה.

סיבה נוספת שאנחנו צריכים עדשה רחבה, היא שככל שהיא תהיה רחבה - ככה נוכל לעשות חשיפות ארוכות יותר ולקלוט יותר אור ויותר פרטים, שזה אחד האתגרים הכי גדולים בצילום כוכבים. זה נובע מתנועת סיבוב כדור הארץ, זוית הראייה של העדשה, ה"מרחק" של הכוכבים מהחיישן ועוד נתונים שמשפיעים.

בנוסף, רצוי שיהיה לנו צמצם פתוח ככל האפשר בכדי לקלוט כמה שיותר אור בזמן החשיפה, ורצוי שיהיה F/2.8

גם אם אתם עם עדשת הקיט של המצלמה, שבד"כ מתחילה מאורך מוקד 18 מ"מ לבעלי חיישן קרופ או 24 מ"מ לבעלי חיישן פול פריים, הצמצם נע בין F/3.5 לבין F/4, הוא לא צמצם אידיאלי אבל בהחלט אפשר לצלם איתו כוכבים


הבייבי שלי, איתה בעיקר אני מצלם כוכבים אבל גם נופים, אדריכלות, תדמית ועוד


 
 


כל זה לא יקרה בלי חצובה

צילום כוכבים עושים ע"ב חשיפות ארוכות, ועל כן עלינו להשתמש בחצובה, ולא סתם חצובה - חצובה איכותית, יציבה, שתתמוך במשקל הציוד שלנו ותתאים לתנאי שטח לא קלים

הרי צילום כוכבים מתבצע בשטח, בד"כ מדברי אבל לא רק - אדמה לא ישרה, לעתים סלעית, לעתים רכה, לעתים בוצית. יש רוחות, משקל הציוד, הצורך שלנו ליצור קומפוזיציה מסוימת והמצלמה צריכה להיות במיקום ובפוזיציה מסוימת - ואת כל זה תאפשר חצובה איכותית.

לרכוש חצובה זה מחקר שלם ואפשר להגיד עולם ומלואו - קצת כמו לבחור מצלמה או עדשה טובה, בדיוק מהסיבה שהכי זולה - לא תשרת אותנו, תהיה רעועה ולא יציבה, מוגבלת בתנועה ובפתיחתה, ויקרה מדי - יכולה לא להתאים, להיות מתומחרת בצורה לא הגיונית ולא בהכרח רלוונטית לצרכים שלנו.

בד"כ, חצובות בטווח העלות של 700-900 ש"ח (בישראל, בלי מבצעים מיוחדים כמו בלאק פריידי) תספק את הסחורה ביג טיים, ולשנים רבות. ואפילו - לא משנה איזו פירמה. היה ויש לכם ציוד מיוחד יותר או כבד יותר מהנורמה, או אפילו צרכים מגוונים יותר - שווה להתייעץ ולבדוק טוב טוב לפני הרכישה

מזמין אתכם לקרוא את המדריך המלא לרכישת חצובה, בו יש גם דגמים מומלצים


משתתפי טיול צילום לאיסלנד על רקע מופע של הזוהר הצפוני

חשיפה ארוכה דורשת חצובה טובה, יציבה ואיכותית. מתוך מסע צילום לאיסלנד, סתיו 23'

 
 

הפריט הכי זול אבל אחד החשובים ביותר - שלט חוטי עם נעילה

כשאנחנו רוצים לעשות חשיפות ארוכות, אסור לנו להשפיע פיזית על המצלמה בזמן החשיפה, אפילו לא לנאנו שנייה, אחרת כל החשיפה תידפק ותימרח. לכן, עלינו להפעיל את המצלמה באופן מרוחק, ובצורה הכי פשוטה. במקרה הזה, עלינו להשתמש בשלט חוטי עם אפשרות נעילה (כמו בתמונה למטה).

חלקכם אולי אומרים - "אבל למה לא להשתמש בטיימר?" או "למה לא ליצור קישוריות באמצעות הWIFI של המצלמה?"

אז כן, פריימים בודדים ניתן לעשות עם טיימר, זה לא נוח וגוזל זמן אבל אפשרי.

אותו הדבר אפשר לצלם באמצעו תשליטה מהאפליקציה דרך WIFI לבעלי מצלמות תומכות, הבעיה שזה זולל את הסוללה הן של המצמלה והן של הטלפון, וגם לעתים יש בעיות חיבור.

הבעיה המרכזית היא שכדי לצלם שבילי כוכבים, המצלמה צריכה להיות במצב צילום רציף ובנעילה, ואת זה אי אפשר לעשות עם טיימר או WIFI.

לכן, שלט עם נעילה, שהוא פריט זול מאוד, פשוט לתפעול ואפשר להגיד משנה חיים, הוא פריט חובה אצלנו בסדנאות ואיתו אפשר לצלם בנוחות וללא מגבלה כל מה שצריך בצילום כוכבים.

למעשה, הוא ישרת אתכם גם בחשיפות ארוכות במהלך היום, בצילום עצמי ובשלל טכניקות אחרות.

בתמונה - השלט הפשוט שלי שמשרת אותי כבר למעלה מ-7 שנים

כפתור אחד, פונקציית נעילה, ללא סוללות וללא תפעול מורכב, וזה עושה את כל ההבדל


 
 

פריט אחרון שהוא גם דיי זול ואפילו הוא החבר הכי טוב שלנו בלילה - פנס ראש עם אור אדום

במדבר בלילה חשוך ללא ירח, אין כל כך אור.. שזה נהדר לציומים שלנו, אבל פחות נהדר עבורנו - להתנהל עם הציוד, להתנייד איתו, לתפעל אותו - הן מבחינת נוחות וזמן והן מבחינה בטיחותית כמובן. לכן, אנחנו משתמשים בפנס, ולא סתם - פנס ראש, שהידיים שלנו יהיו חופשיות, ובאור אדום בלבד! למה בעצם?

אור לבן, האור הקלאסי והשכיח בפנסים, מסנוור מאוד אותנו ואת הסובבים אותנו, ופוגע בראיית הלילה שהעיינים שלנו מתרגלות אליה במסגרת חושך מוחלט. האישונים שלנו נפתחים, במטרה לקלוט יותר אור (כמו צמצם בעדשה) ובהדלקת פנס עם אור לבן, יש חוסר איזון מיידי וחזק, ואחרי כיבויו - לרגע קצר לא נראה כלום, וייקח אפילו עד 15 דקות לחזור להתרגל לחושך. לכן, יש פנסים עם אור אדום, שמזכיר את התאורה האדומה חבדרי החושך שהיו מפתחים פילם של מצלמה ישנה אנגלוגית - האור מאפשר לראות מה עושים אבל אורך הגל שלו לא פוגע כימית בתוצרים. משתמשים בו גם בקמפינג, בדייג, מעבר לצילום כוכבים. כמובן שבעת צילום לא מדליקים כלום, אבל האור האדום והיות הפנס - פנס ראש, מאפשרים לנו חופשיות, בטיחות ומינימום פגיעה בראיית הלילה ובהספק הצילומי שלנו

משתתפי סדנת רודפי הכוכבים מועד יולי 2020 במכתש רמון, בזמן התמקמות ופוקוס עבור צילום טכניקת "שבילי כוכבים"


 
 

סיכום

כל מה שפירטתי במאמר הזה עושה סדר לגבי כל מה שצריך לדעת על הציוד הבסיסי לצילום כוכבים

כמובן שיש עוד ציוד היקפי שיכול להיות מאוד רלוונטי למי ש"צולל" פנימה קצת מעבר ורוצה להתעמק ולהתמקצע,

אולם הפירוט כאן בהחלט מספיק להתחלה ומעבר לה

אם עשיתי לכם קצת חשק, מוזמנים לקרוא על כל ההדרכות והסדנאות של קהילת רודפי הכוכבים ולהצטרף למשפחה!


מוזמנים להצטרף ולעקוב


כל הסדנאות והצטרפות לתפוצה במייל - www.kfirphoto.com/workshops


האינסטגרם שלי - www.instagram.com/kfir.photography


האינסטגרם של רודפי הכוכבים - www.instagram.com/starchasers.il


קהילת רודפי הכוכבים בפייסבוק - bit.ly/starchasersfb

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page