מבוא לטכניקות צילום כוכבים


 

המאמר הזה נכתב בעבור צלמים שיש להם ניסיון ראשוני/בסיסי בצילום כוכבים

אך כמובן שהוא פונה לכולם, כי גם כשמתחילים מאפס, תמיד כדאי לדעת לא רק לאן לשאוף, אלא כמה עוד אפשר "לצלול" פנימה. כמו בכל תחום צילום שעומד בפניי עצמו, גם צילום כוכבים כמה שהוא נישתי, מכיל אינספור שילובים של קומפוזיציות, טכניקות לצד תכנון, כלים, ציוד והמון יצירתיות, וזה עוד לפני העריכה כמובן. תמיד ישנו איזשהו "גבול" לכל אחד ואחת, אבל כשאוהבים משהו באמת, אפילו הגלקסיה היא לא הגבול!

משתתפים במפגש כוכבים וקונספט שמתקיים כחלק מפעילות רודפי הכוכבים, ברמת הגולן

רודפי כוכבים רודפים אחרי כוכבים, במסגרת מפגש כוכבים וקונספט - מרתון לוקיישנים" ברמת הגולן



"רגע, מה טכניקות? חשיפה ארוכה וזהו לא?"

כן ולא. צילום כוכבים אכן מבוצע ע"ב חשיפה ארוכה בתנאי תאורה קשים וכך גם לומדים בסדנת רודפי הכוכבים - הסדנה הבסיסית למתחילים בעולם צילום הכוכבים. אבל החשיפה הארוכה היא נטו כדי לקבל כמה שיותר אור במסגרת הצילום. מעבר לאור שעל פניו זה עיקר המהות של צילום, יש לנו גם את עניין הקומפוזיציה, הסיפור ואל מול זה האתגר של צילום בלילה שמביא איתו לא מעט מגבלות כמו:

  • זמן - הן בזמן צילום והן במועדי צילום אפשריים

  • יכולות הציוד שלנו - סוג חיישן, מידת מפתח הצמצם, אורך המוקד, יכולות הטווח הדינמי של כל מצלמה ומצלמה, ועוד

  • מזג האוויר - רוחות, לחות, עננות, אובך ועוד

  • חוקי הפיזיקה - יש תמונות שאנחנו רוצים להוציא לפועל אבל לא תמיד אפשר לעשות את מה שאנחנו רוצים בפריים אחד פשוט, ותו לא..

באמצעות טכניקות שונות אנחנו יכולים להתגבר על מכשולים עליהם יש לנו שליטה, ובכל הקשור למה שאין לנו שליטה, כמו מזג האוויר - מנסים להפיק את המקסימום עם תכניות מגירה או הבנה שלא הכול תמיד יוצא, ממש כמו בצילום נוף קלאסי, כמו בצילום רחוב, צילום ספורט ובקיצור - כמו בכל סוג של צילום באשר הוא


משתתפים בסדנת רודפי הכוכבים במכתש רמון בזמן צילום שבילי כוכבין

רודפי כוכבים רודפים אחרי כוכבים בסדנת רודפי הכוכבים. יש כאן 2 טכניקות משולבות, קראו את המאמר ונסו לנחש אילו!

סינגל / Single

הטכניקה הבסיסית של צילום כוכבים שמתבססת על צילום פריים אחד בודד בחשיפה ארוכה, אותה אני מלמד בסדנת רודפי הכוכבים המבוקשת והמוכרת, לרבות על התיאוריה וגם שלבי העריכה לאחר מכן. הרי זה לא באמת מתחיל ונגמר בחשיפה ארוכה וזהו - יש תורה שלמה שצריך לדעת בכמה מובנים, שוב, כמו בכל תחום צילומי אחר

אוהל מואר על רקע ליבת שביל החלב מעל מכתש רמון, צולם במסגרת סדנת רודפי הכוכבים בהנחיית כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

פריים בודד / Single, צולם במהלך סדנת רודפי הכוכבים במכתש רמון, קיץ 21'

שבילי כוכבים / Star Trails

טכניקה בסיסית נוספת של צילום כוכבים שמטרתה המחשת תנועת סיבוב כדור הארץ, גם אותה אני מלמד בסדנת רודפי הכוכבים, כאשר בטכניקה זו אנחנו מתנהלים אחרת לגמרי - בתכנון, בקומפוזיציה, בנתוני משולש החשיפה, בהכול. החשיבה משתנה כי התוצאה משתנה ומאוד דינמית. בטכניקה זו המצלמה מצלמת ברצף לאורך זמן רב, החל מ30 דקות בד"כ במינימום (כדי להרגיש את האפקט של התנועה), דרך שעה וחצי-שעתיים שזה סשן יותר קלאסי, ואפילו עד ל3-4 שעות ובעזרת ציוד היקפי נוסף - אפילו כל הלילה, תלוי בכמה משתנים וגורמים.


שבילי כוכבים מעל טנק ישן, בריכת אורחה / עין ג'וחדר, רמת הגולן, במסגרת מפגש גיבוש של רודפי הכוכבים

שבילי כוכבים מעל הטנק בג'וחדר, במסגרת מפגש גיבוש לבוגרי סדנאות רודפי הכוכבים



בלנד / Blend

בכל מיני סיטואציות בצילום כוכבים, נרצה להפיק תמונה שלא אפשרית בפועל בפריים אחד, מכל מיני סיבות - זמנים, מזג אוויר, נתוני צילום והשפעותיהם, האור עצמו שמשתנה ועוד לא מעט משתנים. טכניקת בלנד מספקת פתרון לכך.

מדובר בשילוב צילומים בזמנים שונים ו/או חשיפה שונה ו/או שינוי כלשהו בקומפוזיציה אבל - לא מדובר במניפולציה או קומפוזיט. למה? כי על מנת שהצילום שלכם יהיה באמת בלנד ולא קומפוזיט (בהמשך המאמר הסבר גם לגביו) הצילומים צריכים להתבצע ללא שינוי פיזי בציוד כלל וכלל, פרט לזמן של הצילומים ונתוני הצילום. כלומר, לא לשנות מצלמה, לא להחליף עדשה וגם לא לשנות אפילו את אורך המוקד, לא לעבור לוקיישן ולא לזוז אפילו לא בסנטימטר. שימוש פופולרי בבלנד הוא צילום בשעה הכחולה, יחד עם שילוב עם צילום כוכבים.

כפיר ולר יוצר משחקי אור במסגרת סדנת סיירת רודפי הכוכבים בדרום הארץ

בלנד של פריים שהותאם לכוכבים ופריים שהותאם למשחק האור, כאשר כל מה שהשתנה אלו הם נתוני משולש החשיפה, כי בפריים אחד זה היה בלתי אפשרי על מנת להגיע לתוצאה הזו. הציוד לא זז ולא שונה





הערמה / Stacked

בשונה מהערמות כמו הערמות פוקוס בצילום נוף/מאקרו/מוצר או בהערמת חשיפות HDR, הערמה בצילום כוכבים הינה ייחודית ואינה קשורה בעומק שדה או בתאורה אלא נטו ברעש. בצילום כוכבים אנחנו משמשים בדרגות ISO גבוהות בשל תנאי התאורה הקשים, וזה מתבטא שונה בין כל מצלמה ומצלמה, לא רק בהתבסס על איזה חיישן אלא ממש שוני בדגמים, ובמקביל לזה יש משתנים כמו טמפרטורה, אורך החשיפה ומשתנים נוספים שישפיעו על התוצאה הסופית - בה תהיה תמיד רעש. כמה רעש - זה משתנה, ויש גם מס' סוגים של רעש, על זה יהיה גם מאמר בקרוב שירחיב על כך. בטכניקה זו אנו נצלם מס' פעמים את אותה התמונה, על מנת לחברן לאחר מכן באמצעות תוכנה רלוונטית ובכך לבצע תהליך שעוזר לנו לצמצם את הרעש באופן כמעט מלא, זאת בהנחה והצילום בוצע נכראוי, וחומר הגלם איכותי. טכניקה זו נלמדת בסדנת סיירת רודפי הכוכבים, שכן היא טכניקה מתקדמת שמצריכה יותר זמן צילום, ומכאן הרבה מאוד תכנון מקדים שקודם לא היה, הקפדה על דגשים מסוימים והימנעות מסיאוטציות בעייתיות. ביצוע לא טוב של הצילום עלול להביא למצב שלאחר הערמה חומר הגלם באיכות ירודה, לפחות בנראות שלו, וביצוע לא תקין של הערמה כראוי עלול לגרום לתוצאות גרועות הרבה יותר ולאי השלמת התהליך, אשר כל צלם שמשתמש בו - בעצם מוסיף אותו כעוד "תחנה" במסלול העריכה, וזה מצריך לעבוד עם תוכנה נוספת ולכן משנה לחלוטין את כל מתודיקת התכנון, הצילום והעריכה



פנורמה / Panorama

פנורמה היא טכניקה מוכרת, פופולרית אך מורכבת לחיבור תמונות יחדיו לתמונה גדולה יותר. סיבה נוספת לביצוע פנורמה היא ליצור פנורמה בשדה ראייה שכן אפשרי בפריים אחד אך ללא עיוות ועם הרבה יותר פרטים ופיקסלים. גם בצילום כוכבים משתמשים בפנורמות לשדרוג הצילום, המחשת היופי הלילי וגם התגברות על מגבלות מסוימות. משתמשים בעיקר לצילום שביל החלב לכל אורכו כשמופיע בשמיים, אבל גם לקומפוזיציות אחרות. מדובר בטכניקה לכאורה פשוטה על פניו למי שמכיר מהסמארטפונים, יש מי שהתנסה בה בצילום נוף אבל בלילה העניינים מסתבכים. תזוזת השמיים שמלאים בכוכבים מורגשת הרבה יותר, העבודה בחשיכה מגבילה ומאתגרת, צריך לעבוד ביעילות ובדיוק רב וזאת לאחר תכנון נכון ומוקפד שכן פנורמה בלילה יכולה להשתבש בקלות בכל שלב בדרך, לפעמים מבחינים בשטח ומתקנים מה שכרוך באיבוד זמן יקר אבל לעתים תראו זאת רק בבית במחשב, אז תגלו שמשהו בחיבור או בכל התהליך - לא עבד. גם טכניקה זו נלמדת בסדנת סיירת רודפי הכוכבים, ומי שהיה בה ראה שלא מדובר בדבר פשוט בכלל, שגם לאחר למידה עם הדרכה צמודה - צריך לתרגל שוב ושוב כדי לדייק את המיומנות הזו.


כפיר ולר, מנהל קהילת רודפי הכוכבים ומדריך צילום, בפורטרט עצמי עם הרכב שלו על רקע פנורמה של שביל החלב במכתש רמון

אני, הפורסטר ושביל החלב מעל מכתש רמון. פנורמה של 2 שורות ו-7 טורים, סה"כ 14 תמונות



עקיבה / Tracked

צילום כוכבים בו בוצע שימוש במתקן עקיבה, אומר שהיה שימוש במתקן המאפשר לו "לסובב" את המצלמה באותה המהירות של סיבוב כדור הארץ, ובכך לקבל כוכבים חדים ועגולים כמו ראשי סיכה גם בחשיפות ארוכות מאוד, ברמה אפילו של חשיפה באורך מס' דקות. זה היתרון המשמעותי כמובן, ויש יתרונות נוספים אבל גם יש לא מעט חסרונות כמו - עלות לא קטנה, משקל כבד, ציוד היקפי, סטאפ מורכב שהופך את הצילום כוכבים ה"פשוט" לארוך ומורכב מהרגיל, תפוקה נמוכה בכל גיחה, הצפנה ידנית של המכשיר בכל קומפוזיציה ועוד. זה לא מתאים לכל אחד, רודפי כוכבים רבים שהם ותיקים ובעלי ניסיון מעדיפים להישאר בטכניקות ללא עקיבה, אבל מי שהתרגל וראה את התוצאות האפשריות, כמוני וכמו בוגרי הסדנה בה אני מלמד את הטכניקה הזו - סדנת רודפים עוקבים, מבין שאחרי שמתרגלים, אי אפשר לחזור אחורה.

יש בבלוג מאמר מורחב על צילום כוכבים על עקיבה, מוזמנים לקרוא


פורטרט עצמי על רקע שביל החלב, צולם בנחל פארן במסגרת סדנת רודפים עוקבים בהדרכתו של כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

פורטרט עצמי עם ליבת שביל החלב, צילום עם עקיבה בחשיפה של 4 דקות, במסגרת סדנת רודפים עוקבים שמתקיימת אחת לשנה



קומפוזיט / Composite

חיבור מס' תמונות/מניפולציה עיבודית על מנת ליצור צילום סופי שלא יכל היה להתקיים במציאות. כלומר, דוגמה קיצונית - לצלם את עזריאלי בתור "קרקע" ואז לשלב צילום של שביל החלב ממכתש רמון בתור השמיים. דוגמה אחרת - צילום הר לכיוון צפון ו|להלביש" שמיים שניתן לראות רק בכיוון דרום, כי אחרת התמונה בלתי אפשרית. אני באופן אישי פחות מתחבר לסוג הצילום הזה, שכן הוא דיי מבטל את האתגר התכנוני, לוגיסטי וצילומי שיש בצילום כוכבים, ודיי מפספס את הרעיון והמהות עצמה. אבל זו דעתי כמובן, וצילום זה אינטרפרטציה אישית של כל אחד ואחת. ניתן לקחת את הטכניקה הזו וליצור מעין פנטזיות ולקחת את הדמיון למקומות אחרים לגמרי. מדי פעם אני נתקל בעבודות של יוצרים וצלמים מחו"ל, שעושים קומפוזיטים יפהפיים ומוקפדים ברמה גבוהה מאוד - כלומר זה ברור שזה קומפוזיט אבל אין שרידים של עריכה והכול נראה גם מקצועי וגם נעים לעין, לפעמים אפילו "הגיוני". מנגד, הם גם מקפידים להגיד שהתמונות הן קומפוזיטים ולא מוליכים שולל את העוקבים והצופים שלהם. בארץ לצערי יש הרבה הטעייה של צלמים שעושים מניפולציות, ומציגים את הצילום כסיטואציה טבעית שקרתה באמת. השורה התחתונה - כל ה"חוקים" בטלים. מצלמים בלוקיישן אחד ואז עוברים לאחר, אפילו בזמן אחר, עדשה אחרת וכ'.. אפילו מס' תמונות שונות, אין באמת גבול.


צילום קומפוזיט של שביל החלב מעל הערבה התיכונה בביצוע של כפיר ולר, צלם ומדריך צילום ומנהל קהילת רודפי הכוכבים

פעם בשנה אני מרשה לעצמי לעשות קומפוזיט בשביל הספורט. הקרקע צולמה באורך מוקד 11 על חיישן קרופ, שמיים צולמו במסגרת פנורמה של 4 שורות ו4 טורים באורך מוקד 35 על חיישן קרופ, במקום אחר ובזמן אחר והכול שולב ביחד



ניתן (ואף מומלץ) לשלב

ברגע שלומדים טכניקות צילום חדשות, ניתן לשלב אותן. כמובן שגם פה יש עניין של ניסיון ומיומנות, כי לקפוץ מהר מדי לפריים שמורכב משילוב טכניקות מבלי שנשלוט בכל אחת בנפרד כמו שצריך - עלול להוביל לתוצאות לא טובות והמון תסכול ואכזבה. אני ממליץ לתרגל, לשאול שאלות, לפרסם את התוצרים בקהילת רודפי הכוכבים וכמובן לצפות בתוצרים של רודפים אחרים, כך נוכל ללמוד ולהשתפר כצלמים וכרודפי כוכבים.

תיעוד וצילום של הצעת נישואין של יובל ומייק במכתש רמון באוגוסט 2020, על רקע שביל החלב ובביצוע של כפיר ולר

אחד הפרימיים המיוחדים שיצרתי. עקיבה, בלנד, הערמה. תוספת תאורה מלאכותית ותכנון מוקפד של מיקום הליבה יחד עם סיפור כיסוי לאישה כדי שהגבר יציע לה, וכן היא אמרה כן. צולם במכתש רמון בקיץ 20'


לסיכום - יש עוד הרבה מה ללמוד

כפי שהתחלתי את המאמר, צילום כוכבים הינו תחום מאתגר ומורכב מאוד בו יש המון לאן לצלול, ליצור וכמובן לנסות להביא משהו חדש, שונה וכזה שאנחנו אוהבים ומרוצים ממנו. חלק עושים בשביל הכיף, חלק בשביל האמנות וחלק בשביל לנשום. יש כאלה שמשלבים את כל הסיבות הללו, וזה אסקפיזם מושלם עבורם. אתם יותר ממוזמנים להצטרף לקהילה וגם ללחוץ על הכפתור פה למטה ולצלול ביחד איתי לעולם אחר לגמרי, ולא תצטערו על כך בכלל!




152 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול