ביקורת עדשה - Tokina 11-16 F/2.8

עודכן: 31 במרץ



 

תיאום ציפיות - זו לא ביקורת עדשה "קלאסית"

אני אוהב תכל'ס, ישר ולעניין. אני אוהב דוגמאות והמחשות, בלי ללכת מסביב. בביקורות "קלאסיות" של עדשות, יורדים לרזולוציות של עיוות מול טבלה שהודפסה מבעוד מועד, בדיקת חדות בנקודות שונות בפריים בצמצמים שונים ועל בסיס אותה התמונה, לפעמים גם וידאו שם בוחנים קונטרסט ופליירים, איכות בוקה ועוד.. אני מאוד מעריך את הסבלנות של מי שיוצר אותן, אבל חשוב להבין שהדקויות האלה הן דברים שרואים ב"תנאי מעבדה", לא משהו שרוב הצלמים ובמיוחד מי שחובב וזה אינו תחום עיסוקו, ישים לב. מי שהעין שלו רגישה ו/או מקצועית, ירגיש בהבדל לעומת עדשות אחרות, אבל שוב - זה אינדיבידואלי ובמרבית המקרים לא מדובר ב"דיל ברייקר" או משהו שמטה את הכף. הכול מסתכם למס' פרמטרים עיקריים:

  • התקציב שלכם

  • הצרכים שלכם

  • הצרכים שלכם בעתיד הנראה לעין

הביקורות שלי הן גם מה שנקרא בשפת הצלמים "Real World Review". כלומר אני בוחן את העדשה בשטח, בעבודות ללקוחות, בצילומים עבורי ועוד. מנגד, בניגוד להרבה בלוגרים ביוטיוב ובפלטפורמות אחרות - הן מבוססות, נכון למצב הנוכחי, על 2 מצבים -

  • אני רכשתי את המוצר הנידון, השתמשתי בו תקופה מסוימת ועכשיו אני מעיד עליו

  • או שהתנסיתי במוצר מסוים שאינו בבעלותי אבל מספיק זמן או בסיטואציות מסוימות שאני יכול להעיד עליו

  • מצב נוסף - אין בבעלותי את המוצר וגם לא התנסיתי איתו אבל בחנתי תוצרים של בוגריי/לקוחותיי, ביקורות מקצועיות מחו"ל ואני יכול להמליץ על רכישתו, אולם מנגד לא אפרסם ביקורת עליו


הניגודיות לעומת בלוגרים ויוטיוברים זה שהם מקבלים עותק של המוצר ללא עלות מהחברה היצרנית, לעתים לביקורת אובייקטיבית ולעתים לביקורת בתשלום בחסות המוצר, כך שהיא לא אובייקטיבית אבל בד"כ הם מציינים זאת בהתחלה. לפעמים חלק מהם עושים ביקורת על מוצר שברשותם שהם רכשו מהסיבות שלהם, ואז הביקורת אותנטית אבל לא בהכרח אובייקטיבית כלפיכם, בגלל עניין התקציב והצרכים, אבל בואו ניגש לעניין..

צילום שקיעה בדיונות של אשדוד בביצוע של כפיר ולר

צילום נוף עם הטוקינה 11-16, שקיעה בדיונות של אשדוד



העדשה על הנייר

עדשה הטוקינה 11-16 היא עדשה אולטרה רחבה שמתאימה למצלמות קרופ - קנון או ניקון, כמובן בוחרים את המאונט בהתאם בחנות.

ניתן לחבר למצלמת פול פריים אבל תהיו חייבים לעבוד על 16 מ"מ בגלל הבדלי גודל החיישן, אחרת יהיו פסים שחורים בצדדים וזה מחייב קרופ כך או כך. בכל מקרה תמיד עדיף מבחינה אופטית לעבוד עם עדשות בצורה הייעודית שלהן.

העדשה שוקלת 555 גרם בגרסה המעודכנת שלה (CF) או 560 גרם בגרסה הותיקה שלה אותה ניתן למצוא כיום רק ביד 2

אורך המוקד בהקבלה לטווח הפול פריים וחישוב הקרופ פקטור הוא בעצם 16.5-24 מ"מ על ניקון או 17.6-25.6 מ"מ על קנון. (לניקון קרופ פקטור של 1.5 ולקנון קרופ פקטור של 1.6)

זה אומר שאפשר לעשות איתה המון, ועוד נגיע לזה בהמשך

יש לה משחק זום אבל מנגד דיי קצר, מה שמאפשר איכות אופטית מעולה. זה לקבל את היתרון של זום מסוים מבלי המוגבלות של עדשת פריים, אלב מנגד לא לקבל טווח מוגדל מדי שמוריד מהאיכות האופטית בסופו של דבר

העדשה בעלת מפתח צמצם מקסימלי של F/2.8 ומפתח צמצם מינימלי של F/22.

יש לה קוטר הברגה של פילטרים של 77 מ"מ, הקוטר הכי שכיח ופופולרי בעולם העדשות.

העדשה מגיעה עם הוד (מגן) להרכבה, וכמובן שמומלץ להרכיב אותו בכל עת בזמן השימוש, כדי להגן על העדשה ממכות/נפילות/שריטות. לגבי פילטר UV - לשיקולכם, חלק שמים להגנה מקרינה אולטרה ויולט, וחלק נטו מהגנה על הזכוכית. מצד שני יש את אלה שלא מאמינים בזה ושזו מחיצת זכוכית נוספת שעלולה להשפיע על איכות התמונה הסופית, מה שנכון, אבל אין תשובה קונקרטית בעניין הזה - נטו לפי הרגשתכם. אני בעבר שמתי, כיום לא.

צילום שקיעה בחשיפה ארוכה בחוף גיל אשדוד בביצוע של כפיר ולר

חשיפה של 6.5 דקות לשקיעה מתפוצצת בחוף גיל באשדוד עם הטוקינה 11-16


למי העדשה רלוונטית ולאילו צרכים?

העדשה מתאימה למגוון של תחומי צילום

  • צילום כוכבים - לא חשבתם שאתחיל עם משהו אחר, נכון? אני רכשתי את הטוקינה במיוחד עבור כוכבים וגם לדברים אחרים, אבל זו הייתה הסיבה הראשונית(על כך ארחיב בהמשך הביקורת). עם מפתח צמצם מקסימלי של F/2.8 ואורך מוקד רחב כמו 11 מ"מ על חיישן קרופ, זו בעצם האופציה הכי טובה (מבחינת המספרים על הנייר לכל הפחות) לבעלי מצלמות קרופ של קנון וניקון - שהם מרבית שוק הצלמים, חובבים או לא.

צילום פורטרט עצמי על רקע שביל החלב עם לייזר ירוק במכתש רמון במסגרת סדנת רודפי הכוכבים

פורטרט עצמי שלי עם שביל החלב, קיץ 2019, עם הטוקינה 11-16

  • צילום נופים - בגלל אורך המוקד הרחב מאוד היא מאוד מתאימה לנופים, ויחד עם מרחק פוקוס מינימלי של 30 ס"מ ניתן גם להתקרב לאובייקטים ולרדת איתה נמוך מאוד ולקבל עומק שדה מירבי עם פחות או יותר אפס מאמץ, ולא בהכרח להיכנס להערמות פוקוס מורכבות


צילום של אישה ג'ינג'ית על שפת מזח באי רודוס יוון בביצוע של כפיר ולר

פריים שמשלב אלמנט אנושי ונוף בחשיפה ארוכה עם הטוקינה 11-16

  • צילום ארכיטקטורה - אורך המוקד הרחב מתאים גם לצילום נדל"ן, עיצוב פנים וארכיטקטורה כללית - וזה שירת אותי באופן מובהק כשסיפקתי שירותי צילום אדריכלי למעצבות פנים, עולם התיירות וספקים שונים


צילום אדריכלי של מלון בצפון הארץ בביצוע של כפיר ולר

צילום אדריכלי לבית מלון בצפון הארץ

  • פורטרטים סביבתיים - אורך המוקד הרחב ובפרט העיוות של עשה רחבה יכול להביא עומק ופרספקטיבה אחרת לגמרי, ולקחת את הצילומים שלכם למקום אמנותי, דוקומנטרי או כל מקום אחר שמשרת את החזון שלכם

צילום של עופר בוכניק ממובילי מחאת הנכים עבור תערוכה דוקומנטרית

צילום דוקומנטרי לתערוכה בחסות עיריית אשדוד - כופר בוכניק, ממובילי מחאת הנכים, עם הטוקינה 11-16

שימושים נוספים

  • צילום אופנה מיוחד - לא מעט ישנן הפקות אופנה בין אם במסגרת שיתוף פעוהל או כשירות מקצועי בעולם המסחרי, ושם עושים לא מעט פעמים צילום עם עדשה רחבה מאוד שיוצרת עיוות במטרה להביא פרופורציה אחרת לגמרי מבחינת השפה הצילומית והמסר של הלקוח. למי שהתקציב בעייתי ועדיין אין ציוד מקצועי, לרבות מי שבעל מצלמת קרופ, עדשה כזו סוגרת פינה בהקשר של אורך המוקד וכמובן הצמצם הפתוח שמסייע באור ובעומק שדה רדוד במידת הצורך

  • צילום אקסטרים - צלמים המעוניינים לתפוס פריימים מנצחים מקרבה גדולה ביותר אך מנגד לקבל את כל הנושא בשלומותו ואף כשהוא בתנועה - עדשה רחבה מאוד כמו הטוקינה 11-6 תספק את הפתרון לכך - שוב, לבעלי מצלמות קרופ.


ומה לגבי המחיר?

פה ההפתעה הנעימה מגיעה - המחיר מצחיק. באמת. נכון לכתיבת שורות אלה, 1,800 ש"ח בלבד דרך זאפ. למה המחיר הזה מצחיק? כי ביחס לתמורה שמקבלים זה דיי כלום כסף, הכול כמובן בהשוואה יחסית לעדשות מקבילות לקטגוריית הפול פריים

  • אורך מוקד כמעט הכי רחב שיש לקרופ (יש 10 מ"מ לקנון, סיגמא וסאמיאנג, אבל ההבדל זניח)

  • הצמצם הכי פתוח באורך מוקד כזה לקרופ - F/2.8 - מעולה לתנאי תאורה קשים ובוקה יחסי

  • משקל - כחצי קילו בלבד

  • פוקוס אוטומאטי

  • ביצועי חדות טובים באופן אובייקטיבי וגם טובים באופן יחסי לעדשות מקבילות

  • מגוון שימושים גדול

  • יתרון נוסף ומובהק בכל הקשור לצילום כוכבים הוא COMA - בגלל הטקסטורה של כוכבים בעדשות רחבות מאוד עקב העיוות הפינות סובלות מכוכבים שנראים כמו פסיקים, מאשר כמו כוכבים עגולים. העיוות גורם להם להימרח משמעותית ללא קשר לזמן חשיפה אם היה נכון או לא, וביחס למחיר שלה הביצועים בפינות טובים

צילום חשיפה ארוכה של מפל סער ברמת הגולן, כפיר ולר

מפל סער בחשיפה ארוכה עם הטוקינה 11-16, במסגרת טיול צילום לרמת הגולן

השורה התחתונה - העדשה האולטרה רחבה המומלצת ביותר למצלמות קרופ של קנון/ניקון

בהשוואה של כל פרמטר - מחיר, אורך מוקד, צמצם, חדות ועוד - היא מנצחת כל עדשה מקבילה והיא אכן העדשה הכי מבוקשת מזה שנים רבות וללא עוררין!

החל מהמחקר שעשיתי בסופו החלטתי לרכוש אותה, דרך השנים בהן השימוש איתה היה עיקרי וכמעט בלעדי עד שהמשכתי לרכוש עדשות נוספות בטווחים אחרים ועד לימים אלה שאני ממשיך להמליץ עליה לכל בעל מצלמת קרופ של קנון או ניקון בלב שלם, ועשרות על גבי עשרות צלמים רכשו אותה ומאוד מרוצים. גם אחרי שנים רבות היא נשארת ההמלצה שלי, אני משאיל אותה בסדנאות והיא מהווה גיבוי עבורי במידה ואצטרך להשתמש בגוף קרופ לכל מקרה שלא יהיה, בכוונה או כגיבוי (כיום אני עם פול פריים וסט עדשות אחר לגמרי)

בהשוואה ישירה לעדשות "מקבילות" במהלך סדנאות וצילום בזמן אמת בשטח, מעבר ליתרון המובהק בטוקינה של הצמצם F/2.8, זו החדות, שהיא משמעותית יותר טובה בטוקינה מאשר בעדשות מקבילות. אני מתכוון לעדשות:

10-20 של סיגמא, 10-22 של קנון, 10-20 של ניקון.

כולן רחבות וכולן מיועדות לקרופ אבל גם משמעותית פחות חדות וגם לא בעלות צמצם מספיק פתוח במידת הצורך לכוכבים ולילה

מעוניינים לרכוש את העדשה במחיר הכי נמוך? (נכון לכתיבת שורות אלו, אם מצאתם בזול יותר, שתפו אותי)

קישור לרכישה דרך אמזון, יחד עם המשלוח והמסים זה עדיין, משמעותית, זול יותר מהארץ - https://amzn.to/3tHElAD

צילום זריחה, ים המלח, בולען, חשיפה ארוכה, כפיר ולר

בולען "לב הפוך", במסגרת הדרכת שיט בים המלח שצולם עם הטוקינה 11-16

הבהרות

  • קיימת עדשת טוקינה 11-20 - גם צמצם F/2.8, ההבדל הוא שיש לך קצת יותר משחק זום אבל ההבדל המהותי יותר - היא פחות חדה משמעותית, וקוטר הפילטרים הוא 82 מ"מ, מה המייקר רכישה של כל סוג פילטר באשר הוא. העדשה הזו משמעותית פחות נמכרת ופופולרית

  • כיום לטוקינה 11-16 יש גרסה "עדכנית" שהגוףך נראה שונה וזו לכאורה עדשה בגרסה עדכנית אולם אין הבדל כמעט בכלל באופטיקה וזו סוג של אותה גברת בשינוי אדרת.

  • ניתן לרכוש את הטוקינה דרכי בהנחה משמעותית נוספת או, תלוי בזמן בשנה ובהינתן משתנים שונים, להזמין מחו"ל במחיר זול עוד יותר. פשוט לפנות אליי בהודעה

  • כיאה לעדשה מותאמת לקרופ ובעלות כזו, יש לה חסרונות של Chromatic Aberration שניתן לתקן בקלות בלייטרום ועיוותים בפינות כמצופה מעדשה רחבה מאוד ברמת אופטיקה כזו.

  • הביקורת נכתבה באופן אובייקטיבי וממקום של היותי בעל המוצר שנרכש על ידי והינו שלי, ללא כל השפעה או הטייה מצד היצרנית, היבואנית או כל גורם אחר

  • הקישור לרכישה מפנה אתכם לרכישה באמזון כחלק מתכנית שותפים בה אני חבר, ומקבל עמלות על רכישות ומנגד המחיר ללקוח הקצה זהה וללא שינוי, זאת כדי לתמוך בזמן שאני משקיע עבור כתיבת ביקורות והמלצות על ציוד

המאמר עזר לכם? החלטתם לרכוש את העדשה? מוזמנים להגיב, לשתף ולהזמין עוד לקרוא את המאמר



120 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול