אמ'לק - לא כל אחד צריך מצלמת פול פריים
יש דעה רווחת שהכי עדיף מצלמת פול פריים, וגם שיהיו לכם את העדשות הכי טובות ויקרות, שמצלמות עם חיישן קרופ פחות טובות וכ'.. יש בהם משהו נכון, אבל הרבה יותר לא נכון.
בסופו של דבר מצלמות הפול פריים עולות לא מעט כסף ובגלל זה, בין היתר, נכנסו לעולמנו מצלמות בעלות חיישן הקרופ לפני לא מעט שנים. זה איפשר לחברות לייצר חיישנים זולים יותר עם יכולות פחותות יותר ועל הדרך גם פיצ'רים מצומצמים יותר, ובכך להגיע לקהל נרחב הרבה יותר שלפני כן לא חשב לרכוש מצלמה מקצועית. תוך כדי התקדמות השנים והטכנולוגיה - כך גם גדל ההיצע והגיוון בדגמים אצל כל חברות המצלמות, ועם הזמן גם חיישני הקרופ השתדרגו בדגמים איכותיים, לצד דגמים פשוטים יותר בשביל חובבים בתחילת דרכם.
ואני? אני כמובן התחלתי מלצלם עם מצלמת פילם, בהמשך הדיגיטלית הראשונה, אחר כך דגם דמוי SLR ולאחר מכן הגיעה ה"קפיצה" שלי לעולם המקצועי יותר - קנון 70D, מצלמת DSLR עם חיישן קרופ, אי שם בסוף 2013
מוזמנים לנסות לנחש עם איזה חיישן התמונה צולמה.. הגיבו כאן למטה במאמר
ההתפתחות שלי כצלם חובב, עד לצלם מקצועי
אז הקפיצה המשמעותית שלי הייתה כשנכנסתי לעולם הDSLR ורכשתי את הקנון 70D, בהמלצת צלם החתונה שלי המדהים אופיר קפון (מומלץ ביג טיים!). התחלתי כמובן עם עדשת 18-200 של קנון והרגשתי איך נפתח עולם שלם בפניי, גם מבחינת היכולות של המצלמה - שהיא דגם קרופ מהסדרה היותר מתקדמת (עד היום תכל'ס, לאחר מכן הגיעה ה80D שעד היום נמכרת ולא מעט מבוגריי רכשו ורוכשים אותה בהמלצתי, וכיום הדגם העדכני המעולה 90D שגם כן מומלץ) וגם מבחינת העדשה - הרגשתי שאני יכול לצלם איתה הכול. התנסיתי וצילמתי איתה בהמון תחומים, ולאט לאט כמובן שהתחלתי לפזול לשדרוגים של עדשות, כי התחלתי להרגיש כל מיני מוגבלויות. מבחינת אור, אופטיקה ובכלל - העיניים שלי התחילו להיות רגישות לחוסר פוקוס או מריחות, חוסר חדות וצבעים בכללי, דברים שלפני כן לא ראיתי ולא שמתי לב. הרגע המשמעותי הראשון בו באמת הרגשתי מוגבל היה כשצילמתי את אשתי בהריון הראשון עם בני הבכור עתי - שעת הזהב, השמש שוקעת, האור יורד בקצב מהיר ואני עם 18-200 בזום מקסימלי, צמצם 5.6 על קרופ (שזה אומר בפועל צמצם 9 מבחינת תאורה), תריס לא איטי בכלל ומשם עליית הISO הייתה הכרחית. היום אני יודע שזו לא בעיה אבל אז, היו הרבה דברים שלא ידעתי.
הרגע בו הרגשתי שחסר לי אור, הן דרך הצמצם בעדשה והן דרך סוג החיישן במצלמה, זה עוד אחרי עריכה
הפזילה לעבר הפול-פריים
תוך כדי שהתחלתי להשקיע באופטיקה, התחלתי לפזול לעבר רכישה של מצלמת פול פריים. בזמנו רכשתי את הטוקינה 11-16 המדהימה ששירתה אותי שנים מאז, והפכה לעדשה המומלצת שלי לכל בעל מצלמת קרופ של קנון או ניקון, המעוניין לצלם נופים וכוכבים, כמו גם שאר דברים. רכשתי עדשת 85 מ"מ של קנון צמצם 1.8, ששירתה אותי בצילומי בוקים ופורטרטים, ובהמשך רכשתי את הסיגמא 35 מ"מ ארט צמצם 1.4, שהיא בהחלט לא פחות ממדהימה ובשימוש אצלי עד היום. מבחינת מצלמה חדשה, חיכיתי להכרזה על ה5D מארק 4 של קנון, בסבלנות רבה. כשזה קרה, הבנתי שכלכלית לא מסתדר לי עדיין היות וגם כצלם טרם הייתי במקום מספיק יציב בכדי לעשות את הרכישה, תחושה שאין לי ספק שהרבה חווים כאשר רוצים לשדרג. הימים עברו וגם שנה ושנתיים, והנה - יצאה ה6D מארק 2, גרסה חדשה למצלמת ה6D הותיקה שהיא דגם קלאסי לכניסה לעולם הפול פריים. אלא שחלק ניכר מהביקורות של המצלמה לגבי טווח דינמי ותפקוד בתנאי תאורה קשים, השפיעו עליי שלא לרכוש, כצלם שכבר צלל לעולם הכוכבים. בהמשך רכשתי את ה17-50 של סיגמא צמצם 2.8, שגם היא הייתה נהדרת כטווח מקביל ל24-70 של הפול פריים, חדה מאוד, צמצם פתוח ובעלות מצחיקה ביותר. אגב, היא כבר לא מיוצרת יותר, לצערי.
הג'ינג'ית שלי, דרך הסיגמא 35 מ"מ ארט צמצם 1.4, ומצלמת הקנון 70D
אפשר להגיד שדיי הסתדרתי, וסחטתי את הלימון אקסטרה זמן
הרבה הרימו גבה, למשמע העובדה שאני מצלם עם מצלמת קרופ, ועוד מתפרנס מזה. הרבה הרימו גבה אפילו סתם בשוטף בפורומים וקבוצות צילום, בהן שיתפתי צילומים שלי, ואז כמובן הגיבו ושאלו עם מה אני מצלם, וציפו לקבל תשובה שמכילה פרטים של דגם פול פריים ועדשה יקרה מאוד. התחלתי להתרגל לתגובות אבל זה אף פעם לא הפסיק, כי זו הדעה הרווחת, ככה מלמדים בהרבה בתי ספר וקורסים, לא באופן גורף אבל עדיין - וזה מטעה לא מעט. נכון שחיישני פול פריים הם איכותיים יותר, עם קליטת אור טובה יותר ויכולות טובות הרבה יותר, אבל מי אמר שבהכרח צריך אותן? מצלמות פול פריים נעות בטווח מחירים של איזור ה6-7 אלף ש"ח לגוף הזול ביותר ומגיעות ל25-30 אלף ש"ח, לגוף היקר ביותר. ומה עם העדשות? ולא סתם עדשות, אלא עדשות שמותאמות לפול פריים, שבאופן כללי הרבה יותר יקרות מעדשות שתואמות למצלמות עם חיישן קרופ.
צילום הצעת נישואין גלקטית, שפשוט שבר את הרשת ברחבי הפייסבוק והאינסטגרם, ואפילו הגיע לראיונות באתרים שונים. וכן, זה צולם עם מצלמת קרופ שהייתה כבר לא כל כך צעירה, ליתר דיוק בת 7 שנים - ה70D.
אז מי צריך לרכוש פול פריים ומי לא?
אין באמת תשובה קונקרטית וזה מאוד אינדיבידואלי, יש המון גורמים שמשפיעים אותם אפרט מיד, אבל צריך לקחת בחשבון שעולם הצילום הוא ענק, וגם בעולם הסטילס בפרט ועם מנעד ההבדלים בין עשרות דגמי מצלמות הן בקטגורית הפול פריים והן בקטגורית הקרופ, ההמלצה משתנה מאחד לאחד
לא מעט צלמי טבע ובעלי חיים, לדוגמה, בוחרים דווקא בדגמי קרופ, כדי ליהנות מהטווח המוגדל באורך מוקד שנוצר כתוצאה בשימוש בחיישן קרופ. ניקוניסטים לרוב בוחרים בדגם D500 שנחשב לאחד הטובים בקטגוריה, וקנוניסטים בוחרים ב7D מארק 2. אבל זה בDSLR.
במירורלס, קנון הפציצו עם דגמי R7 ו- R10 שהן מצלמות מירורלס עם חיישן קרופ ועם ביצועים פנומנליים שמשאירים אבק לחברות המתחרות, בהמשך המאמר אני מרחיב על זה בנוסף.
לא מעט גם בוחרים במצלמות פוג'י, שלהן מצלמות קרופ בלבד ואין להם דגם של פול פריים, נכון לכתיבת שורות אלה, ובוחרים בגלל סיבות שונות - יש שאומרים בגלל צבעים, הממשק השונה, הגודל/משקל וכ'. צלמי סטודיו רבים מצלמים עם דגמי קרופ, לפעמים בעיקר כי יש להם שליטה מלאה על האור וגם מצלמים באורכי מוקד קבועים ומאוד מסוימים, ואין להם עניין ממשי בפול פריים - הם פשוט משקיעים באופטיקה טובה - עדשות חדות ואיכותיות, תאורה איכותית, לומדים לתפעל הכול - ובמצב כזה הם פשוט אלוהים.
אני נתקל בחובבים שמשקיעים במצלמת פול פריים יחד עם עדשות יקרות סכומים של 5 ספרות, ומנגד צלמים מוכשרים שרוצים להתפתח כצלמים מקצועיים ולהתפרנס, ומשתמשים בציוד משמעותית פשוט וירוד.
כפי שאני עם מצלמת קרופ התפרנסתי והוצאתי תוצאות טובות, יכול צלם חובב עם ציוד מאוד יקר ונחשק, להוציא תמונות איך נאמר - לא להיט. מכירים את המשפט - "זה לא הרכב, זה הנהג"?
לצד זה, מן הסתם שבציוד יותר משוכלל ואיכותי - יש יותר אפשרויות, יותר איכות ובכלל - עולם אחר של אפשרויות.
אבל, ויש הרבה אבל במאמר הזה - גם מרצדס וגם יונדאי יגיעו ליעד, לא רק כי תנאי הדרך יהיו אולי זהים ומן הסתם שיכול להיות הבדל בזמנים, אבל איכות הנסיעה, האיבזור והאפשרות להגיע לתוצאה אחרת - כל אלה משנים את הכול.
לפני שתעשו את הצעד לרכוש מצלמת פול פריים, שאלו את עצמכם:
מה התקציב המקסימלי שלכם, שכולל גם גוף/מצלמה וגם עדשות, לרבות ציוד היקפי נוסף רלוונטי
מה השימוש שלכם כיום, ומה הצפי העתידי?
באילו תחומי צילום אתם מתמקדים? האם צפוי שינוי? מה אתם מצלמים בד"כ?
באילו תנאי תאורה אתם מצלמים?
באיזו תדירות אתם מצלמים?
מה אתם עושים עם התמונות- תולים על הקיר? משאירים במחשב או שהן הולכות ללקוחות כמוצר מוגמר?
תתחילו מהשאלות האלה, ומוזמנים אשכרה לענות לעצמכם ולשתף אותי כאן בתגובה למאמר מה התשובה
צילום שקיעה מטורפת באחד מחופי אשדוד, עם הקנון 70D, עדשה טוקינה 11-16 2.8, חשיפה של 6.5 דקות
ואם עדיין זה לא הזמן לעבור לפול פריים, איך ניתן לשדרג את רמת הצילום?
נכון שאלה מעולה?! היא לא נשאלה סתם!
אם אני עשיתי זאת, גם אתם יכולים. מצלמה היא הבסיס, הגוף, המוח מאחורי הצילום (המוח הדיגיטלי, לא המוח שלכם) אבל יש לנו גם עדשה, שהיא ה"עין" שלנו בצילום, ובתכל'ס, הרבה מעבר לציוד. בנוסף יש עזרים כמו חצובה, תאורה מלאכותית ועוד. אם הולכים עוד קצת קדימה - טכניקות צילום ואם חושבים על זה - יותר בסיס מהכול - ראייה צילומית שהיא שריר שמפתחים.
לא מזמן שיתפתי תמונה של צילום נוף מרמת הגולן, והיו לא מעט תגובות אבל אחת תפסה לי את העין. נכתב בה - "אין ספק שה-R6 מדהימה". כך לשון התגובה.
הסיבה שאני משתף את זה איתכם, היא כי אין שום קשר כזה או אחר לציוד בו השתמשתי. נכון, כיום אני עם מצלמת פול פריים מירורלס מסוג R6, היא מצלמה לא פחות ממדהימה ומשרתת אותי היטב. זה הגיע אחרי דרך ארוכה של התפתחות אישית וסחיטה מקסימלית של הציוד הקודם שלי. אני הרי צלם במקצועי ביומיום, אבל מה שעומד מאחורי התמונה הזו, הוא לא דגם המצלמה. הרי כל שינוי ולו הכי קטן בפרמטרים שאכן משפיעים ויוצרים את התמונה - יגרום לכך שהיא הייתה נראית אחרת לגמרי.
צילום טוב מורכב מ:
קומפוזיציה - הכול מתחיל ונגמר שם
תאורה - משנה את האווירה, הצבעים ועושה את התמונה
גובה - רלוונטי מאוד הן בצילום נופים והן בצילום אנשים
זוית - שתיקבע האם היא תהיה קלאסית או שוברת חוקים
אורך מוקד - שולט לא רק מה ייכנס לפריים אלא על הפרופורציה של הכול
זמנים - לא כל זמן מתאים לביצוע התמונה, ויש כמובן את עניין ה"רגע המכריע"
ולא פחות חשוב - עריכה - אחריה התמונה תראה כפי שאתם רציתם ויכלתם להביא אותה
לצורך העניין, יכלתי לצלם את אותה התמונה עם כמעט כל מצלמה אחרת או עדשה מקבילה למה שיש לי, נכון שהיה הבדל מסוים בצבעים ואולי בעיוות אבל מעבר לזה - אין הבדל. כי גוף המצלמה, החיישן והפיצ'רים שבאים איתו, באים לידי ביטוי בהתנהלות השוטפת, בנוחות, בתפעול, בממשק וכמובן בקיצור זמנים, הגדלת ההספק ועוד.
כשאתם מסתכלים על התמונה, מה באמת מעניין אתכם לדעת? עם איזו מצלמה זה צולם או כיצד זה צולם?
קצת המלצות
אין שום סיבה לקפוץ על ה-הכי יקר, הכי נחשב או הכי איכותי. תצברו ניסיון, תפתחו ראייה צילומית, תכירו את היכולות לצד המגבלות של הציוד שלכם, תשתפשפו איתו כמה שיותר - ואולי תגלו שאין סיבה ממשית לשדרג. אבל זו המלצה כללית.
לכל אחד ואחת - תהיה המלצה אחרת.
יש כאלה שיש להם מצלמה מאוד אבל מאוד ישנה - ואני אמליץ לרכוש חדשה נטו כדי "ייישר קו" עם הטכנולוגיה הנוכחית
יש כאלה שיש להם DSLR עם חיישן קרופ מדגם טוב מאוד, שהצילום זה תחביב עבורם, ואין סיבה ממשית להשתדרג לפול פריים או אפילו למירורלס קרופ
יש כאלה שמחפשים להשתדרג כי מיצו את הציוד שלהם או שיש להם צורך בפונקציות מסוימות שלא קיימות אצלם.
יש כאלה שמצלמים בסיטואציות של פוקוס ידני בעיקר - נופים, כוכבים, ארכיטקטורה וכ' - ואין בהכרח משמעות למערכת פוקוס מטורפת כמו שיש במירורלס
יש כאלה שרוצים להנות מטווח דינמי גדול ככל האפשר על מנת לחלץ פרטים בעריכה, ואז ההמלצה תהיה פול פריים, באופן כללי
יש כאלה שהרגישו מיצוי מהציוד שלהם לצד חוסר אמונה במותג שהם איתו, מחליטים למכור את כל מה שיש ולעבור צד לחברה אחרת.. גם זה קורה
יש כאלה שאני ממליץ להם לעבור חברה לגמרי, ויש כאלה שאני משאיר אותם באותה החברה
יש כאלה שאני ממליץ להישאר עם אותו הגוף קרופ, ויש כאלה שאני ממליץ לשדרג למירורלס אבל להשיאר עם קרופ, ולא פול פריים
הדוגמאות לעולם לא ייפסקו, ואין באמת סוף לזה, ועוד לא נכנסתי לענייני תקציב
מדי פעם אני מקיים הרצאות ומפגשי התייעצות בהם אני מכווין ומדריך לפי מקרים ספציפיים, אז מזמין אותך להירשם לתפוצה על מנת להתעדכן ולא לפספס שום פעילות - www.kfirphoto.com/workshops
ככלל - העולם הולך למירורלס. החברות כבר לא מפתחות לא מצלמות חדשות ולא עדשות חדשות בעולם ה-DSLR, אך ימשיכו לייצר דגמים קיימים. הפיתוח מתמקד באופן בלעדי במירורלס, ובצדק רב.
אבל! אין זה אומר שאם יש לכם DSLR אז זו בעיה, או שלא כדאי לרכוש DSLR - הכול קם ונופל על תקציב, צרכים ויכולות
לסיכום - מה כדאי לעשות?
כפי שאמרתי, אין תשובה קונקרטית ואין נוסחה - כל אחד והמקרה שלו. מעבר למעט הצילומים ששיתפתי, הדברים שכתבתי והשאלות שהעליתי - מוזמנים להגיב כאן במאמר, גם לפנות בפרטי זה בסדר - ותתייעצו!
אל תקפצו לרכוש ולא משנה אם יש מבצע מטורף, הצעה שאי אפשר לסרב לה, עסקה מטורפת של יד 2 או כתבה שיווקית ששכנעה אתכם - יותר מאשמח לתת לכם המלצות אובייקטיביות שמבוססות על התקציב והצרכים שלכם, כמו גם על איזה ציוד יש לכם כרגע, ועד כמה נכון להישאר איתו או לא, לשדרג אותו או לעבור לחברה אחרת וכ'.
ההמלצות שלי משתנות מצלם לצלם, ואני מייעץ מדי יום לבוגרים ותלמידים שלי. על אף שאני קנוניסט אני יודע, תתפלאו, גם להמליץ על דגמים של ניקון, סוני ופוג'י. מכיר את הדגמים, את הביצועים, הדעות, הביקורות ועושה את כל ההתאמות הנדרשות כדי שתבחרו נכון. בינתיים, מוזמנים לקפוץ אליי לאינסטגרם, לעקוב אם אתם עדיין לא וגם - כל הפוסטים שהועלו עד ה17.11.20, צולמו עם מצלמת הקרופ 70D. שאר הפוסטים מאז בעיקר עם הR6 אבל מדי פעם גם של ה70D. בהמשך הוספתי 6D מארק 1 פול ספקטרום לטובת צילומי כוכבים.
מוזמנים להצטרף ולעקוב
כל הסדנאות והצטרפות לתפוצה במייל - www.kfirphoto.com/workshops
האינסטגרם שלי - www.instagram.com/kfir.photography
האינסטגרם של רודפי הכוכבים - www.instagram.com/starchasers.il
קהילת רודפי הכוכבים בפייסבוק - bit.ly/starchasersfb
מאמר נהדר! על איזה פרמטרים צריך להסתכל כדי להבין שמדובר במצלמת קרופ עם חיישן טוב?