top of page

מסכם שנה עם ה- Canon R6 מהזוית שלי

עודכן: 25 בדצמ׳ 2022


 

אמ'לק - אימאל'ה ואבאל'ה!! (אבל תקראו, כדאי לכם)

מי שקרא את המאמר בו העליתי את השאלה "האם צריך להישאר עם מצלמת קרופ או לעבור לפול פריים", אז זה מאמר ההמשך. אני באופן אישי עשיתי קפיצה מאוד גדולה - ממצלמת קרופ בת 7 שנים, למצלמת פול פריים מירורלס חדשה בשוק לחלוטין. ואכן הקפיצה מאוד הורגשה, וכל ההתנהלות, המתודיקה שלי קיבלו שדרוג לא נורמלי, משהו שקשה לתאר.

זכיתי לחנוך אותה בצילום כוכבים מיוחד שעשיתי לזוג מיוחד, בתחילת נובמבר 2020

צילום הצעת נישואין, צילום שביל החלב, נחל פארן, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

פריים בטכניקת בלנד - פריים אחד בודד לשמיים, ע"ב טכניקת עקיבה, 3 דקות, ISO 640, צמצם 4

פריים לזוג - 5 שניות, ISO 4000, צמצם 4


 
 

"אבל רגע - למה לא הלכת על הR5?"

שאלה שנשאלתי שוב ושוב עד היום והיא לא מפסיקה להגיע, וזה לגיטימי - פה נכנסו מס' שיקולים שגרמו להחלטה להיות ברורה ומיידית. אבל מלכחילה - ידעתי שאני הולך לרכוש את ה-R5. מה בעצם קרה?

החלטתי שהמצלמה הבאה שלי, אחרי שנים של דחיות של שדרוג הציוד שלי, תהיה הR5. אבל זה היה לפני שהיא יצאה כמובן, וזה התבסס על השמועות וההדלפות שהלכו והתפרסמו בתדירות יותר ויותר גבוהה עם הזמן, כאשר מה שבעיקר דיברו עליו עוד בשלב השמועות זה ההתחממות של המצלמה בזמן צילום וידאו, והמחיר הצפוי שלה. כל בלוגר, יוטיובר או אפילו כל בעל דעה - ניסו לשער ולקלוע למה יהיה בדיוק, הן מבחינת מחיר והן מבחינת מפרט טכני ושאר פיצ'רים, כמו שקורה עם כל דגם חדש בעל פרופיל גבוה או יותר נכון - באזז.

ואז - היא יצאה רשמית, אבל לא באה לבד. אחרי אינספור דיבורים, פרסומים והדלפות, קנון הכריזה על 2 מצלמות - הR5 וה-R6. כשאני, יחד עם שאר העולם, התחלנו לצלול לפרטים - התחלתי להבין את ההבדלים ופתאום התכניות שלי קיבלו חוסר וודאות ואף שינוי.

אכן המחיר של הR5 לא היה נמוך - בסביבות ה17-18 אלף ש"ח בארץ, ובפער לא קטן - הR6 במחיר של כ10-11 אלף ש"ח. המחירים כמובן לגוף בלבד. ההבדלים העיקריים בין המצלמות הם:

  • צילום וידאו - ב-R6 יש תמיכה ב4K, ב-R5 יש תמיכה ב8K

  • מגה פיקסל - ב-R6 יש 20 מגה פיקסל, ב-R5 יש 45 מגה פיקסל

  • כרטיסי זכרון - ב-R6 יש 2 סלוטים של SD, ב-R5 יש 2 סלוטים - אחד SD ואחד CF (בעיקר בגלל גודל הקבצים של 45 מגה פיקסל)

יש כמובן עוד כמה הבדלים קטנים מאוד בגוף, בממשק, במשקל ואפילו ביציאה של שלט חיצוני, אבל הם זניחים כרגע.

כצלם שמצלם אך ורק סטילס ולא מתעסק בוידאו בכלל, וגם שאין לי צורך ממשי ב-45 מגה פיקסל (רמז - לרובכם אין צורך באמת), נוכח המחירים הרשמיים שפורסמו והכי חשוב - בפער בין המצלמות אני יכול לרכוש עדשה מהליין החדש של עדשות הRF - מיד שיניתי את החלטת הרכישה ל-R6, וזו אחת ההחלטות הטובות שעשיתי. לא שהייתי סובל ומתחרט במידה ובחרתי ב-R5, אבל פער המחיר משמעותי ואינו מוצדק לפחות במקרה שלי.


מי שמתעסק בוידאו או לחלופין קריטי לו כמות מגה פיקסל כזו, זה משהו אחר. אגב, חשוב לזכור - קבצים כל כך גדולים, משפיעים על מהירות הFPS (כמות פריימים לשנייה), מצריכה כרטיסי זיכרון גדולים יותר ומהירים יותר, מה שמגדיל את ההוצאה ולא רק לגביהם אלא גם על נפח אחסון במחשב שלנו - הוצאה מצטברת של מאות ולעתים אלפי שקלים בסך הכול.


צילום שביל החלב, נחל פארן, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום, רודפי הכוכבים

הצילום הראשון של ליבת שביל החלב עם ה-R6

 
 

"העולם הולך למירורלס"

זו לא חדשה שלא שמעו וקראו בהרבה מקומות אבל זה אכן המצב - העולם הולך למירורלס, כמו לדוגמה מהצהרות כמו של קנון שאמרה שלא תפתח יותר עדשות חדשות ל-DSLR אלא תשקיע בפיתוח עדשות למאונט ה-RF של ליין המירורלס (אבל כמובן תמשיך לייצר את העדשות הקיימות בהתאם לביקוש). וזה לא סתם.

מצלמה ללא מראה בעלת ממשק ממוחשב שמשנה את כל התמונה, וזה כמובן לא רק ב-R6 או ב-R5 אלא בכמעט כל מצלמת מירורלס מקצועית - מערכת אחרת, התנהלות אחרת, מתודיקה אחרת ומכאן - תוצאות אחרות לגמרי ושינוי של כל מה שאתם מכירים.

אמנם אני קנוניסט מאז שאני זוכר את עצמי, עוד מתקופת הפילם, אבל כמדריך צילום אני בא במגע עם כמעט כל דגם מצלמה שקיים וחש בעצמי את הארגונומיה, הממשק, תפעול, משקל, גודל ועוד. אבל, פה אני יכול להגיד בלב שלם שזו אחת המצלמות הטובות שצילמתי איתן, על גבול המושלמת, עם מעט מאוד חסרונות או יותר נכון "דברים שחסרים לי", ועדיין - קנון הביאו פה תוצאה מרשימה והפרגונים והביקורות המשבחות זרמו לאורך כל התקופה מאז שהמצלמה יצאה מגדולי היוטיוברים, בלוגרים וצלמים מקצועיים בעולם כולו. זה כמובן עזר לי לקבל אישוש לבחירה שלי אבל אחרי שנה, כשאני מצלם איתה בכל כך הרבה סיטואציות ומצבים משתנים - יכול לומר שאני נהנה מכל רגע, ויכול לשתף איתכם בטעימות מהתוצרים וכמובן היתרונות החזקים של המצלמה.


 
 

פוקוס פיקינג / Focus Peaking - הפוקוס הידני עושה קאמבק!

לצלם בפוקוס ידני זה קשוח, מכמה סיבות בעיקרן משקל, יציבות ודיוק, בטח בצמצמים יחסית פתוחים. ב-R6 כמו בלא מעט מצלמות מירורלס בשוק, יש פונקציה חדשה שנקראת פוקוס פיקינג, שבעצם בעת הצפייה בעינית או במסך, כל מה שבפוקוס נצבע באדום (או בצבע אחר אם תגדירו, זה אפשרי), ועוזר לנו לדעת בצורה מדויקת מה בפוקוס - וזה מטורף! זה הפך את הצילום בפוקוס ידני להרבה פחות מסובך ומורכב, ואפילו - מהנה! זה יכול לבוא לידי ביטוי בכמה סיבות

  • לבעלי ראייה לא הכי 6/6, במצב של פוקוס ידני מכל מיני סיבות - נוף, אדריכלות, כוכבים, מאקרו וכ'

  • במצב בו בגלל כל מיני אלמנטים שהפוקוס האוטומאטי לא מצליח להינעל עליהם - בגלל תזוזה קבועה או מרחקים שונים בפריים, טווח עומק שדה צר מאוד בגלל צמצם או אורך מוקד או מרחק פוקוס מינימלי גבולי

  • באופן כללי במצב בו אנו רוצים לתרגל פוקוס ידני בשביל שיפור המיומנות שלנו

לסיכום - פונקציה מגניבה ומיוחדת שפותחת עולם חדש של אפשרויות


צילום תקריב ללא עדשת מאקרו, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

פריים שצולם עם הקנון 70-200 F/2.8, באמצעות פוקוס ידני כשפונקציית הפוקוס פיקינג מופעלת

 
 

הטווח דינמי - אחד הפרמטרים החשובים מבחינתי במצלמה - נותן כאן ביצוע מדהים!


הטווח הדינמי של כל מצלמה מתפקד אחרת בהתאם לסוג החיישן והביצועים הכלליים, ומשתנה מאוד גם אם מדובר באותה החברה, באותו סוג חיישן ובדגם ממשיך. לדוגמה, קנון 6D מארק 2 מתפקדת הרבה פחות טוב מאשר הקנון 6D מארק 1, כי זה שהמצלמה חדשה יותר - לא אומר בהכרח שהיא טובה יותר. הטווח שולט כמה אור ופרטים קובץ ה-RAW יכול להכיל בפריים בודד, ממנו נוכל לחלץ אותם בעריכה והכול כפוף כמובן למדידת אור מדויקת וצילום נכון. כמובן חשוב להדגיש - כדי שהפריים יכיל כמה שיותר פרטים ויהיה ניתן לחלץ ממנו את מה שאנחנו רוצים, זה תלוי בטווח הדינמי של הקומפוזיציה שלנו, ובקביעת נתוני משולש חשיפה נכונים. אם לא הצלחנו להכניס מספיק אור - האיזורים החשוכים יהיו אטומים לגמרי וללא פרטים. אם הכנסנו יותר מדי אור - יהיו איזורים שרופים, אטומים וללא פרטים, ועל כן זה משתנה בהתאם למשתנים.

כך לדוגמה, כאשר רוצים לצלם נוף ויש בסצינה, בקומפוזיציה שלנו - טווח דינמי מאוד גדול, אנחנו משתמשים בטכניקת HDR בה מצלמים מס' חשיפות שונות במטרה לאחד אותם בעריכה. עם ה-R6 עשיתי כמובן לא מעט HDRים אבל - ברוב המוחלט של הפעמים גיליתי שהספיק לי לקחת את אחד הפריימים מהסט, ולא ממש לבצע את ההערמה של כל הפריימים - כי למצלמה טווח דינמי מדהים והצלחתי לאחזר את הפרטים והאור שהייתי צריך מפריים בודד ויחסית מאוזן.

זה רלוונטי בהמון מצבים:

  • צילום כנגד השמש בזריחה/שקיעה

  • צילום נוף

  • צילום לילה/כוכבים

  • צילום במקום חשוך עם תנאי תאורה קשים ללא שימוש בתאורה מלאכותית


לפני ואחרי של צילום זריחה בבתרונות רוחמה, בביצוע של כפיר ולר - צלם ומדריך צילום

טווח דינמי לא פחות ממדהים, שמאפשר לי גמישות ונוחות מירבית בצילום בתנאי תאורה קשים, עם הידיעה כמה פרטים אוכל לחלץ בעריכה לאחר מכן


 
 

צילום לפני ואחרי של אוהל במדבר, המחשת טווח דינמי של קנון R6, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

טווח דינמי עצום עם היכולת לאחזר פרטים ואור מפריימים שלכאורה אפשר לחשוב שהם נידונים למחיקה


 
 

פוקוס עוקב עין/ראש או - Eye AF שננעל בדיוק מדויק

אחד היתרונות במצלמת מירורלס היא שהעינית דיגיטלית ולא אופטית (זה לכאורה גם חסרון, תלוי את מי שואלים ומתי)

במסגרת זה, אנחנו "רואים את העתיד" - המערכת יוצרת מעין תצוגה מקדימה של התמונה שהולכת לצאת בהתאם לנתוני משולש החשיפה שנקבעו, הטמפרטורה ועוד - ובעצם זה אומר שכמעט ואין פספוסים, מוציאים הספק משמעותי יותר של תמונות ונהנים מהדבר הבאמת מדהים שנקרא פוקוס עוקב עין או - Eye AF. ל-R6 יש קצת יותר מ1000 נקודות פוקוס שממלאות את כל המסך, מערכת עקיבת פוקוס מהטובות שיש בשוק ובעצם - החיים הרבה יותר קלים.

כמובן שלצלמים חובבים/מתחילים זה עושה חיים קלים אבל לצלמים עם ניסיון כמוני, שיודעים לצלם ללא פוקוס שננעל על העין או הראש באופן אוטומאטי - זה ממש Game Changer!

בעצם, מאז שאני עם הR6, במקרים רבים אני כבר לא מצלם ע"ב One Shot (כלומר פוקוס ננעל ולא עוקב, AF-S בניקון) אלא על מצב Servo (פוקוס עוקב, AF-C בניקון) אפילו בצילומים "לא מאתגרים" של תדמית, אירועים, בוקים ועוד - פשוט כי הפוקוס ננעל על העין, ואם אין עין (כי המצולם עם הגב או בתנועה) אז הוא ננעל על הראש, ופשוט אין פספוסים! אפילו בצילום תנועה של בעלי חיים זה עובד נהדר, ומתוך רצף פריימים משמעותי - הרוב אם לא הכול בפוקוס מדויק!

יותר מכך - גם במצבים בהם אין עיניים או "אנשים" באופן כללי, ויש נושא שהוא "דומם" - המערכת יודעת לרוב להתפקס עליו ולהישאר עליו גם במצב Servo

יחד עם ההגדרה בתפריט ה-AF שבה אני בוחר האם אני מצלם אנשים או חיות (כי מבנה העיניים ותזוזת החיות שונים מבני האדם והמערכת צריכה את ההפרדה הזו) או אפילו כלי רכב, זה פשוט תענוג ומביא תוצרים ברמה הגבוהה ביותר ללא החשש מפספוסים. כמובן שלפעמים יש, תלוי בשטח, אלמנטים שנכנסים לפריים וכ' אבל עדיין - אחוז קטן ביותר מתפספס אם בכלל


עוף דורס שתפס ארוחת צהריים, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

עוף דורס עם ארוחת צהריים בטייק אווי, פוקוס עוקב Servo + Eye AF

 
 

קצב ה-FPS שהופך אותה למכונת ירייה מהשורה הראשונה

הקנון R6 מספקת 12 פרימיים לשנייה ועד 20 (!) פריימים לשנייה, תלוי בהגדרות שונות. זה המון! וזה מאפשר לצלם רצפים בקצב גבוה ויחד עם מערכת הפוקוס המדויקת והעקיבה שלה אחרי האובייקט, זו מכונת ירייה מהשורה הראשונה ונהדרת לצילום בתנועה - בעלי חיים, מטוסים, ספורט ובעצם בכל סיטואציה שאין לנו שליטה על הנושא - כמו ילדים וכ'. הסיבה לכך אגב היא כי החיישן של ה-R6 מבוסס על החיישן של מצלמת ה-1DX III שזו מצלמת הדגל של קנון בליין ה-DSLR, אותה רוכשים צלמי ספורט ותנועה או צלמי עיתונות מקצועיים שצריכים מכונת ירייה רצינית. מדובר בגוף שעולה סביב ה-30 אלף ש"ח, והרי עיקר העלות של המצלמה היא החיישן שלה, אז תחשבו שאפשר ליהנות מחיישן שכזה בשילוב מערכת מירורלס מהשורה הראשונה ובמחיר של "רק" 10-11 אלף ש"ח.


צילום סילואט, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

צילום רציף עם FPS גבוה במיוחד מאפשר לתפוס את הרגע המושלם המדויק ביותר

 
 

ה-IBIS, שהם ר"ת של - In Body Image Stabilaztion - עד 8 סטופים של ייצוב תמונה מובנה בגוף המצלמה

ב-R6 וגם ב-R5, קנון התקינו לראשונה מייצב תמונה בגוף המצלמה או בקיצור IBIS. הוא מאפשר ייצוב של עד 8 סטופים ממה שבד"כ הייתם יכולים לצלם מהיד ללא חצובה. בד"כ רצוי לצלם במהירות תריס של לפחות 1/80 ומעלה, ליציבים בינינו אפשר לרדת ל1/50 או רחמנא ליצלן 1/40 אם אתם חיים על הקצה, אבל זה גבולי וכמובן תלוי מה אתם מצלמים ואיך. עם ה-IBIS, אפשר לרדת במהירות התריס עוד הרבה יותר למטה, ועדיין להוציא תמונות חדות ללא מריחת תנועה שלכם. אין הרבה מצבים כאלה אבל כשיש כזה מצב, זה ממש כיף ומרענן. למען הסר ספק, זה רלוונטי לצילום של נושאים דוממים לחלוטין או כאלה שיש לכם עליהם שליטה, במקרים של צילום בתנועה, זה אפשרי אבל עד גבול מסוים, ראו דוגמה למטה.


ילד על רקע נחל פרצים באמצע הלילה לאור ירח, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

צילום של היורש שלי, חשיפה של 1/4 שנייה (!!) מהיד ללא חצובה. צמצם F/2.8 ו-ISO 6400. צולם בנחל פרצים


צילום אבסטרקטי של עגורים באגמון החולה בביצוע של כפיר ולר - צלם ומדריך צילום

עגורים באגמון החולה בזווית אבסטרקטית. צולם בתריס 1/15, אורך מוקד 155 מ"מ תוך כדי תנועה יחד איתם כמובן, והכול הודות ל-IBIS.


 
 

ארגונומיה נהדרת, ממשק נוח, ידידותי ותפעול פשוט

הקנון R6 בנויה היטב ויושבת בכף היד בצורה נהדרת, הממשק המוכר של קנון שרק הלך והשתפר עם השנים בדגמים השונים קיים ובועט וטוב מאי פעם (לפחות מבחינתי), ממשק תפריטים נוח וכפתורים נוחים ביניהם יש שילוב נהדר בין הג'ויסטיק, גלגלת ו-3 כפתורים מרכזיים בהם אני משתמש באופן קבוע - ה-info, ה-Q לתפריט הנתוני צילום והגדרות שונות והזכוכית המגדלת.

לשליטה בנתוני משולש החשיפה ללא הורדה של המצלמה מהעין - גלגלת תריס במיקום הקבוע והמוכר, הגלגלת בגב המצלמה שולטת בצמצם וגלגלת נוספת קטנה בחלק העליון שמשנה את ה-ISO, והכול פשוט יושב נכון ונוח וכמובן - מסך מפרקי מלא, כפי שהייתי רגיל ב-70D וכפי שיש בלא מעט מצלמות של קנון, הן בחיישני קרופ והן בחיישני פול פריים - ולהפתעתי קנון עד עכשיו מבודלת ומובילה בזה כאילו מדובר בפיצ'ר חדשני.. ברוב המוחלט של דגמי ניקון אין מסך מפרקי מלא, ובאף דגם של סוני אין בכלל (תקנו אותי אם אני טועה). זה כל כך נוח בכל כך הרבה מצבים בהם אני נמצא לפעמים, שאני לא מסוגל לחשוב איך אסתדר בלי, ובכל מצלמה אחרת שאני מגיע להדריך בסדנאות/שיעורים אני מלא פעמים בא להוציא את המסך וגם לדעת בו, כי התרגלתי לטאץ' ולמפרקיות עוד מה-70D.

מצלמת קנון R6, כפיר ולר, צלם ומדריך צילום

הנה הוכחה למה צריך מסך מפרקי מלא.. מתוך צילום אדריכלי למתחם נופש בצפון

 
 

לסיכום - אחת הרכישות הכי מוצלחות שלי וגם אחת ההמלצות החמות שלי!

החל ממבנה ארגונומי עם ממשק נוח וידידותי, דרך מערכת פוקוס מדויקת וקצב FPS גבוה מאוד ועד לטווח דינמי מדהים ועבודה מצוינת בתנאי תאורה קשים, עם פיצ'ר שהופך את הפוקוס הידני לפונקציה אקטואלית בחזרה ועוד שלל דברים קטנים שקצרה היריעה מלפרט אותם (צילום חשיפה ארוכה ב-Bulb בלי שלט בכלל ובלי להיות בעונש על הכפתור!!), הופכים את ה-R6 למצלמת המירורלס פול פריים בין הטובות שיש בשוק והטובה שצילמתי איתה עד היום, והדבר היחידי שאני מרגיש שחסר לי זה אולי עוד 10 מגה פיקסל, ככה על הדרך בשביל קרופים רציניים. באמת! זהו.. לא עולה לי עוד ולו חסרון אחד או חוסר נוסף שאני מרגיש.

חשוב לציין, זו לא מצלמה לחובבים אלא לצלמים מקצועיים, אבל כמובן שמי שחובב, רוצה ויכול להרשות לעצמו, למה לא.. לא לשכוח שעם המצלמה מגיעים גם עדשות, ועדשות ה-RF מדהימות לא פחות אבל גם עולות בהתאם. יש כמובן מתאם שעובד אגב נהדר, אבל אתם תרצו עדשות נייטיב בשביל תאימות מושלמת וביצועים הכי טובים שאפשר. בהמשך אעלה מאמרים וביקורת על העדשות השונות של קנון וגם אחרות, אז נשתמע..


 

מוזמנים להצטרף ולעקוב


כל הסדנאות והצטרפות לתפוצה במייל - www.kfirphoto.com/workshops


האינסטגרם שלי - www.instagram.com/kfir.photography


האינסטגרם של רודפי הכוכבים - www.instagram.com/starchasers.il


קהילת רודפי הכוכבים בפייסבוק - bit.ly/starchasersfb



1,390 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page