top of page

לרכוש עדשה נוספת או מכפיל לעדשה קיימת?


 

אמ'לק - חסכתי כסף, מקום ומשקל, וזה לאו דווקא בא על חשבון איכות

יש דעה רווחת שהרכבה של מכפילים פוגעת באיכות הצילום. זה מה שלרוב תמצאו במאמרים, סרטונים ותכנים שונים ברחבי המרשתת (אינטרנט בעברית תקנית).

על פניו זה נשמע כמו קיצור דרך שמאפשר לנו לחסוך ברכישת עדשה, מה שמאפשר לנו להימנע מהוצאה של אלפי שקלים, חוסך מקום בתיק ולא מעט משקל לסחוב. תכל'ס, יש דברים בגו..

הרכבה של מכפיל משפיעה על הצמצם, על החדות ועל מהירות הפוקוס, שלושה פרמטרים כל כך קריטיים בצילום ולא סתם מרבית הצלמים לא רוכשים כי שומעים רק דברים שליליים, ופשוט הולכים על עוד עדשה.

אבל, כמו שלכל אחד שיקולים שונים לחלוטין ברכישת ציוד, כאלה שמונעים מפרמטרים כלליים של תקציב, צרכים ותדירות וגם מפרמטרים יותר ממוקדים כמו תדירות שימוש, אופי הצילום, מטרת הצילום ועוד - כך גם במקרה הזה

ציפור מסוג סלעית על שפת מצוק מכתש רמון בזריחה, כפיר ולר צלם ומדריך צילום

עם או בלי מכפיל? סלעית על שפת מצוק מכתש רמון בזריחה, אחרי לילה של סדנת רודפי הכוכבים



ההתלבטות איזו עדשה לרכוש במסגרת הליך שדרוג הציוד

כשעשיתי את המעבר למצלמת ה-R6, יחד עם רכישת עדשות חדשות, חצובה ועוד מלא פיצ'פקעס מסביב, עלתה השאלה מה לעשות לגבי טווח הטלה-זום.

הרי רכשתי את עדשת ה15-35 מ"מ (Canon RF 15-35mm F/2.8L) וגם 24-70 מ"מ (Canon RF 24-70mm F/2.8L) וידעתי שאני רוצה לרכוש עדשה לטווח ה-70-200 מ"מ, כאשר הייתה התלבטות בין הגרסה העדכנית של דור הDSLR שהיא המארק 3 המעולה איתה התנסיתי לא מעט (Canon EF 70-200 F/2.8L III), או את גרסת ה-RF החדשה (Canon RF 70-200 F/2.8) שעולה משמעותית יותר, קטנה וקלה יותר שזה כמובן יתרון וכנראה גם עוד קצת טובה יותר מבחינה אופטית. מן הסתם תמיד ההמלצה היא לרכוש עדשות מאותו הליין ללא מתאם, לשילוב מצוין של מערכות הפוקוס והייצוב, אבל היו עוד שיקולים שהשפיעו.

מעבר לאותם שיקולים שאפרט בפסקה הבאה, הייתה ההבנה שהרי טווח של 70-200 מ"מ על מצלמה בעלת חיישן פול פריים (עד אותו רגע הייתי עם מצלמת DSLR בעלת חיישן קרופ מה שנתן לי עוד טווח זום טבעי בגלל הקרופ פקטור של 1.6) לא יספיקו בכלל כאשר ארצה לצלם בעלי חיים ואפילו נוף בזום גבוה, ועלתה השאלה האם לרכוש עדשה רביעית בטווח של 100-400 מ"מ?

צילום נוף עם עדשת טלה, רמת הגולן, קורס צילום נוף, כפיר ולר צלם ומדריך צילום

נוף לא מצלמים רק עם עדשה רחבה, וכשיש אורך מוקד צר מאוד עם זום גבוה, נפתח עולם חדש לגמרי של אפשרויות.


האופציות השונות שעמדו בפניי

היו מס' אופציות שעמדו בפניי בכל הנוגע לאיזו עדשה לרכוש והאם לרכוש מכפיל או לא:

  • רכישת עדשה בטווח 100-400 מ"מ - עדשת 100-400 מ"מ של קנון (Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) עולה קרוב ל-8,000 ש"ח ושוקלת מעל קילו וחצי (1) ועם גלגל זום מעט מסורבל. מנגד, עדשת 100-400 מ"מ של טמרון (Tamron 100-400mm f/4.5-6.3 Di VC USD) שעלותה לא עוברת אפילו את ה-3,000 ש"ח ושוקלת 400 גרם פחות (כמעט שליש פחות ממשקל עדשת הקנון ולא פחות מ66% פחות במחיר) ועם אופטיקה מפתיעה ודיי טובה ביחס למחיר (עם חיסרונות שלא מגיעה עם תושבת לחצובה אלא נמכרת בנפרד וגם שליש סטופ פחות אור בצמצם בזום מקסימלי). האופציה הזו מחייבת אותי כמובן להשתמש במתאם RF-EF, אבל מאפשרת לי להשתמש בעדשה עם על מצלמת ה-70D שלי בעלת חיישן הקרופ.

  • רכישת עדשת 100-500 מ"מ החדשה של קנון למאונט הRF החדש (Canon RF 100-500mm f/4.5-7.1L IS USM) מציעה טווח מוגדל, ביקורות מהללות של אופטיקה מדהימה וחדות ללא פשרות, במשקל זהה של ה100-400 מ"מ של קנון כ-1.5 ק"ג. העדשה הזו בעצם מכסה טווח משמעותי, עם פער קטן אל מול ה70-200 כי בעצם פרט לטווח של 70-100 מ"מ, יש לי שם את ה100-200 ואפילו עד 500, מה שאמור לספק נוחות לא קטנה, אל מול חיסרון של צמצם שנסגר לF/7.1 בזום המקסימלי. מנגד, עם ביצועי ה-ISO והטווח הדינמי של ה-R6 וגם של אחותה הגדולה ה-R5 למי שיש, זו לא אמורה להיות בעיה והתוצרים ברחבי הרשת מוכיחים זאת. באופציה זו אין לי אפשרות לחבר את העדשה הזו על מצלמת הקרופ שלי 70D אלא רק על ה-R6 שזה שיקול, אבל עם כל היתרונות של אופטיקה, חדות, מאונט ה-RF ומשקל אל מול הטווח - מחיר מטורף של לא פחות מ-12,500 ש"ח (!!) וגם, עדיין, רציתי טווח של 70-200 עם צמצם F/2.8.

  • רכישת עדשת 70-200 מ"מ של דור הRF כאשר אין לה מכפיל - כלומר, אילו רציתי להתפנק בזכוכית הכי איכותית ותואמת המאונט החדש RF הייתי רוכש עדשה שלישית מסדרת הRF כדי להשלים את ה"שילוש הקדוש" של טווחי עדשות הזום הפופולריים שבכולן תהיה לי האפשרות לצמצם F2.8 קבוע (15-35 מ"מ, 24-70 מ"מ, 70-200 מ"מ), הייתי מוותר על האפשרות לחבר מכפיל ובעצם עם הצורך בטווח זום מוגדל, הייתי חייב לרכוש עדשה רביעית. בעצם, מאיזור נובמבר 2020 ועד היום קצת יותר משנה אחר כך, יש מכפיל לדור הRF אבל שמתאים אך ורק לעדשות 100-500 מ"מ, 600 מ"מ, 800 מ"מ מסדרת הRF, אבל לא ל-70-200 מ"מ. למה? לא יודע, פספוס של קנון אם תשאלו אותי, או שזו החלטה אסטרטגית שלה במסגרת קידום עדשות אחרות ושילובים שונים של רכישות

  • רכישה של עדשת 70-200 מ"מ במאונט ה"ישן" ה-EF בתוספת מכפיל X2 של קנון דור III - במצב זה אני משתמש בעדשת ה-70-200 מ"מ עם צמצם F/2.8 שמשלימה לי את השילוש שרציתי ואת קשת הטווחים הרצויה, ויחד עם המכפיל אני מקבל טווח של 140-400 מ"מ עם צמצם קבוע של F/5.6, כאשר העלות הכוללת מסתכמת בפחות מ-9,000 ש"ח במסגרתה אני מרוויח "2 עדשות" במחיר אחת, חוסך הרבה מקום בתיק, משקל וסירבול כללי. יתרון נוסף הוא שאני יכול לחבר הן את העדשה והן את המכפיל למצלמת ה-70D הישנה שלי, במידת הצורך, ועם המתאם אני מחבר אותם בנפרד או ביחד גם למצלמת ה-R6. זו בסופו של דבר האופציה שבחרתי, אבל מסיבות נוספות..

ערפילית אוריון, צילום כוכבים, רודפי הכוכבים, כפיר ולר צלם ומדריך צילום

ערפילית אוריון - בין האובייקטים הפופולריים בעולם צילום הכוכבים באמצעות שילוב של טכניקת עקיבה ואורך מוקד צר

מי שמכיר אותי טוב יודע שהטווח הזה נועד, בין היתר, גם כדי להגיע ל"עולמות אחרים"

אחד הדברים הנוספים שרציתי לצלם בטווח הזה הוא כוכבים במוקד צר, בעצם צילום אסטרונומי של אובייקטים "יחסית קרובים" שמאפשרים צילום עם עדשה ולא מצריכים טלסקופ וציוד מורכב יותר. כאשר ידעתי שכמובן עניין האור הוא קריטי לי - מפתח הצמצם בזום מקסימלי לדוגמה, היכולת לחבר מכפיל וכמובן עניין העלות - חיזקו את האופציה של רכישת עדשת 70-200 מ"מ צמצם F2.8 יחד עם מכפיל X2.


למה בעצם הרבה שוללים את האופציה של מכפיל?

מכפיל נשמע כמו קיצור דרך פשוט מדי, ולרוב אנחנו יודעים שאין דבר כזה קיצור דרך אלא אם זה בא על חשבון משהו.. בצילום ובחיים באופן כללי.

החסרונות של שימוש במכפיל הם:

  • צמצום מפתח הצמצם - כאשר אנחנו רוצים "להכפיל" את אורך המוקד מבלי לשנות את העדשה אלא להוסיף אלמנט אופטי נוסף, זה בא על חשבון מפתח הצמצם. מכפיל של X1.4 אומר שהצמצם שלנו ייסגר פי 1.4, ומכפיל X2 אומר שהצמצם שלנו ייסגר פי 2. לדוגמה, הרכבה של מכפיל X1.4 על עדשה שהצמצם הכי פתוח שלה הוא F/6.3, יביא אותנו לצמצם התחלתי של F/9 (אחרי עיגול קל כלפי מטה). עדשה שהצמצם הכי פתוח שלה הוא F/2.8 עליה נרכיב מכפיל של X2, תתפקד בצמצם התחלתי של F/5.6. בסופו של דבר מדובר בצמצום משמעותי של כניסת אור טבעי לחיישן המצלמה מה שעלול להטות את הכף ללא מעט צלמים שמצלמים במהירויות תריס מאוד גבוהות או בתנאי תאורה קשים.

  • מהירות פוקוס - כאשר מוסיפים אלמנט אופטי נוסף, הדבר משפיע גם על מנוע הפוקוס ויכולת המצלמה להינעל על אובייקט מסוים, במיוחד אם מדובר בצילום בתנועה, מה שדיי רלוונטי לטווחי האורך מוקד עליהם אני מדבר. ההשפעה משתנה בין עדשה לעדשה ובין מכפיל אחד למשנהו, וכמובן שהכול תלוי בנקודת הפתיחה - איזו מערכת פוקוס וכמה נקודות פוקוס יש לכם במצלמה, וכיצד מנוע הפוקוס של העדשה שלכם מתפקד בשוטף

  • חדות - במצב בו אנו מוסיפים אלמנט אופטי על עוד אלמנט אופטי - לעולם אבל לעולם - תהיה השפעה כזו או אחרת על התוצאה הסופית. הדבר דומה כמו במצב של פילטרים - כשאנחנו מרכיבים פילטר ND או פילטר מקטב על עדשה לטובת צילום נופים, אנחנו בעצם שמים "זכוכית על עוד זכוכית" וזו מחיצה נוספת שעוברת בדרך בה נכנס האור למצלמה אל תוך החיישן. אם הזכוכית לא תהיה איכותית, כזו שיוצרת סטיות צבע ועיוותים למיניהם, מן הסתם שזה ישפיע על התוצאה הסופית. גם במצב של מכפיל - אם המכפיל עצמו באיכות אופטית לא מספיק טובה, זה ישפיע ואנחנו עלולים להיות מאוכזבים, לא משנה מה נצלם ובאיזה אורך מוקד.

  • איכות הבוקה - עבור מי שזה חשוב לו, ואפשר לומר שזה דיי חשוב לכל מי שמצלם בעלי חיים ומעוניין ברקע קרמי ורך, כזה שיוצר ניתוק מהנושא אבל עדיין מקבל נראות יפה - גם פה כששמים מכפיל זה משפיע על איכות הבוקה, לטוב ולרע. זה תלוי בהרבה גורמים - המרחק בינכם לבין הנושא, המרחק בין הנושא לרקע מאחוריו, הצמצם בו אתם מצלמים, סוג הרקע או הטקסטורה שמאחורי הנושא ואפילו מידת החום/טמפרטורה ואור שמש ישיר משפיעים גם כן. לכן, אין פה מדע מדויק אלא עניין של טעם ורמת סטנדרט בכל הקשור לצילומים שלכם, ועד שלא תנסו, לא תדעו.

עוף דורס ברמת הגולן, כפיר ולר צלם ומדריך צילום

לא רק שהשתמשתי במכפיל, גם עשיתי לא מעט קרופ, עם זה שהוא היה דיי קרוב לכביש. עוף דורס בדרום רמת הגולן

בשורה התחתונה - אני מאוד (אבל מאוד) מרוצה!

זה מתחיל קודם כל מקבלת החסרונות. ידעתי שאני רוכש את ה70-200 עם צמצם מירבי של F/2.8 וזה אומר שעם מכפיל X2 אני אתחיל בצמצם F/5.6, לא הייתה לי בעיה עם זה ו"הגעתי מוכן" כמו שאומרים. מעבר לזה כאחד שמלמד צילום, אני מודע לחלוטין שמפתח הצמצם הוא ממש לא הפרמטר היחידי שמשפיע על טשטוש הרקע או ה"בוקה". בכל הקשור לחדות - ידעתי שאני משלב עדשה מהידועות והמבוקשות ואף אחת המייצגות מליין העדשות של קנון, יחד עם המכפיל הX2 דור שלוש שהוא העדכני והטוב ביותר שייצרו, ציפיתי כמובן להשפעה מסוימת על החדות אבל הופתעתי לטובה שהחדות נהדרת ממש!

בכל הקשור למהירות הפוקוס - כמובן שיש השפעה, אין ספק, גם עצם השימוש באורך מוקד צר מקשה על כל מצלמה ועדשה להתפקס במיוחד על אובייקטים שנעים במהירות גבוהה, אבל השילוב עם מערכת הפוקוס המדיהמה של ה-R6, עם מעל 1,000 נקודות פוקוס ופוקוס עוקב עין/ראש - אני מצליח באופן יחסי להתגבר על ההאטה במהירות הפוקוס ולהוציא תוצרים שאני מאוד אוהב.

נקודה נוספת ולא פחות חשובה - המשחק של הזום בעדשת ה70-200 מ"מ מאוד "קצר" ונוח, ניתן לעבור מתחילת הטווח ועד סופו באמצעות האגודל בלבד תו"כ שמירה על יציבות - שלי ושל הציוד. בעדשת ה100-400 מ"מ לדוגמה, משחק הזום בטווחים בא לידי ביטוי בתזוזה משמעותית יותר של גלגל הפוקוס, לא מספיקה תזוזה קלה של האגודל מה שמצריך לשחרר את כל כף היד, לאבד מהיציבות ומכאן גם הדרך לאיבוד פריימים קריטיים במצבים מסוימים.

נוכח העובדה ש"הרווחתי" 2 עדשות בעדשה אחת, פרט לעניין ההרכבה והפירוק של המכפיל כמובן במידת הצורך, עם החיסכון בכסף ובמקום בתיק והכול אל מול התוצאות המפתיעות - הופכות את ההחלטה לאחת הטובות שעשיתי גם היום אחרי יותר משנה שאני מצלם עם המכפיל.

צילום שקיעה, חשיפה ארוכה, כפיר ולר

פריים שאני מאוד אוהב, שצולם בספונטניות במהלך נסיעה בין לוקיישנים במסגרת מסע צילום לרמת הגולן


האם מה שנכון עבורי, נכון עבורך?

היו לא מעט שיקולים שהשפיעו עליי האם לרכוש עדשה רביעית או לרכוש מכפיל במסגרת הליך השידרוג המשמעותי שלי, ומעבר לזה ששיתפתי ופירטתי לעומק על כל אחד מהם - הם אישיים שלי ולא רלוונטיים בהכרח לחלק ניכר מהצלמים, חובבים ומקצועיים כאחד. אבל, הם כנראה יעזרו לכם להבין לא מעט דברים וידייקו אתכם בקבלת ההחלטות העתידיות שלכם בכל הנוגע לרכישת ציוד צילום.

  • תקציב - הכול מתחיל ונגמר שם, לרוב.

  • מקום בתיק, משקל התיק ומשקל הציוד עצמו - יש כאלה שזה לא מזיז להם, ויש כאלה שזה קריטי מאוד

  • מהירות הפוקוס, מפתח הצמצם והחדות - החסרונות של המכפיל יכולים להיות גם היתרונות, או שפשוט לא בהכרח חסרונות אם מבינים ויודעים להשתמש בהם נכון

  • אם יש לכם מצלמת מירורלס (ללא מראה) בעחלת מערכת פוקוס מתקדמת או לא - שיקול משמעותי, באופן חד משמעי

  • אורך מוקד - שולט לא רק מה ייכנס לפריים אלא גם על הפרופורציה של הכול - לא לשכוח זאת

עגור במעוף, נדידת העגורים, אגמון החולה, סדנת צילום בעגלת מסתור, כפיר ולר צלם ומדריך צילום

איך אפשר בלי עגור? השילוב של 70-200 מ"מ בתוספת המכפיל X2 מספק לי תוצאות מדהימות שאני מאוד מרוצה מהן. צולם במסגרת סדנת צילום באגמון החולה


המאמר עזר לכם? שקלתם לרכוש מכפיל? אשמח לשמוע. אני כבר יודע היום שלא מעט רכשו מכפיל בעקבות מה ששיתפתי מפה לאוזן, ומקווה שמאמר זה יסייע לרבים נוספים, מוזמנים לשתף!



פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page