המחשה ו-אי המחשה של לוקיישן בצילום כוכבים וצילום נוף


 

אמ'לק - קומפוזיציה זה לא רק החלוקה של הפריים והכללים המוכרים, זה הרבה מעבר

יש את כללי הקומפוזיציה המוכרים כמו חוק השלישים, הולכת העין, יחסי גומלין, סימטריה, השתקפות, חיתוכים מקובלים ועוד. רובנו מכירים אותם ואף מנסים להשתמש בהם ולהתנהל לפיהם, אבל מה הפריים מכיל ויותר מכך - המשמעות של מה הפריים מכיל, עוד לפני הכללים - היא קריטית. ואגב זה לא רק מה הוא מכיל, זה גם מה הוא לא מכיל, ואיך זה מתחבר ללוקיישן

שלוש מצלמות עם עדשות טלפוטו ומתקן עקיבה לצילום כוכבים על רקע הכוכבים בסדנת צילום כוכבים עם עקיבה

מעבר לחלוקה של קרקע-מים-קרקע-שמיים, ואפילו הולכה מסוימת, משתתפי סדנת רודפי הכוכבים נותנים משמעות אחרת לתמונה


יש לנו גם ככה אתגרים בצילום נוף וכוכבים, למה שנסתבך עוד יותר?

בצילום כוכבים אנחנו צריכים להתמודד עם זיהום אור, ובצילום נוף נתמודד עם תאורה משתנה ומזג אוויר שאין לנו שליטה עליהם. לצד זה תוסיפו תפעול של ציוד, טכניקה, מתודיקה, התנהלות בשטח ולא פחות חשוב - לוקיישן. הלוקיישן בא לידי ביטוי בהמון מובנים, אבל יש מובן שאנחנו לא בהכרח חושבים עליו, או שאנחנו כן חושבים אבל לא לגמרי מביאים אותו לידי ביטוי ומדובר בהמחשה או אי המחשה של הלוקיישן.

כלומר - כאילו אין לנו מספיק אתגרים בצילום, גם זה אתגר לא פחות קטן ומאוד משמעותי שמאפשר לנו להעביר לצופה בתמונה הסופית מידע, תחושה ואווירה, מבלי הצורך להסביר מסביב ולהוביל אותו למקום שאנחנו רוצים, ממש כמו "הולכת העין".

אז כדי לבנות את הפריים שלנו, באופן כללי, אנחנו רוצים לשאול את עצמנו שאלות כמו:

  • האם אני מכניס את עצמי או מצולם אחר לפריים?

  • באיזה אורך מוקד אני מצלם?

  • באילו נתוני צילום אצלם, לרבות מצב פוקוס, מדידת אור?

  • בכוכבים - מה חשוב לי להכניס לפריים במבחינת שביל החלב/שבילי כוכבים/קונסטלציה אחרת?

  • האם יש אלמנט מרכזי/עוגן כלשהו בפריים?

  • באיזו טכניקה אני מצלם? אולי אני משלב כמה טכניקות?

  • בכוכבים - האם יש הילה של זיהום אור כלשהו בפריים, והאם היא משרתת אותי או פוגעת בי?

  • בנוף - האם יש לי עננות, תאורה מיוחדת או השפעת אור כלשהו שמשפיעים לי על בניית הפריים?

  • האם אנחנו רוצים להשתמש בכלל או שילוב של כללי קומפוזיציה? או שהם מגבילים אותי?

בטוח יש עוד שאלות, אבל זה כדי להמחיש את האתגרים השונים

צילום נוף "קלאסי" שמורכב מחלוקה של מים, קרקע ושמיים, טקסטורת עננים, השתקפות והכול ע"ב טכניקת חשיפה ארוכה

מה הכוונה "המחשה" או "אי המחשה" של הלוקיישן?

לדוגמה, אני רוצה סלפי עם שביל החלב (כמו בתמונה למטה) ואני יודע, בהתאם לניסיון שלי, מה אני צריך לעשות מבחינת טכניקת הצילום של הכוכבים, יחד עם טכניקת צילום של צילום עצמי מרחוק וע"ב חשיפה ארוכה, כיצד הפריים יהיה בנוי, היכן שביל החלב יהיה ובאיזו פרופורציה ומנח, לתוך זה מכניסים גם את הניואנסים הקטנים של גובה, זוית, אורך מוקד, זמנים ועוד כל מיני אלמנטים שאני מוצא וקובע רק בשטח ולא מספיק התכנון המקדים במפה או בבית.

ואז אני שואל את עצמי, במקביל לשאר השאלות - האם אני רוצה המחשה ללוקיישן, כזה שיאפשר להבין היכן זה צולם ושזה יתחבר לפריים או שאני רק מנצל את ה"יתרונות" והמרכיבים של הלוקיישן עבור התמונה שלי, ואני לא מעוניין שהוא יומחש בתמונה. לא מבחינת הסתרה שלו, אלא כי זה פשוט לא רלוונטי לתוצאה הרצויה.

יותר מכך, גם פה יש מקבץ שאלות שאני רוצה לשאול, על מנת להבין כיצד ומה אני רוצה לצלם, ומה המשמעות של זה בתוך הקומפוזיציה:

  • האם יבינו היכן זה צולם מבלי לשאול?

  • האם אנחנו רוצים שיבינו היכן זה צולם?

  • מה המחשבה הראשונה שתקפוץ לצופה ברגע שיראה את התמונה? האם הוא יחשוב על המקום, או הסיטואציה שבתמונה?

  • האם אני רוצה לצלם במקום מוכר, אבל מבלי שיזהו כדי לנתב את הצופה למחשבה אחרת?

  • האם אני נמצא בלוקיישן כללי ידוע, אבל רוצה למצוא נקודה שלאו דווקא מזוהה איתו ואני יוצר לעצמי לוקיישן בתוך הלוקיישן?

מקווה שאתם מבינים את הכיוון, ושזה גורם לכם לחשוב אחרת

מצלמה מורכבת על מתקן עקיבה שמורכב על חצובה, המצלמה מצלמת את ערפילית אוריון עם עקיבה

אני יכול לצלם את הסלפי הזה בהרבה מקומות בנגב, אבל בגלל כל מיני משתנים, פיזיים ולוגיסטיים, בחרתי בנקודה הזו. אבל אם לא אגיד לכם שזה צולם בלב מכתש רמון, לא תדעו, וזו גם לא הייתה המטרה בתמונה, או יותר נכון - אי המחשה של הלוקיישן, וניצול שלו לטובת מה שרציתי


"המחשה" קלאסית של הלוקיישן

המחשה של הלוקיישן יכולה לבוא לידי ביטוי בהרבה מובנים אבל בעיקר באלמנטים הפיזיים שמייחדים אותו.

לדוגמה - בולענים בים המלח, המנסרה במכתש רמון, הסירה בחוף הבונים, יד קנדי בהרי ירושלים, העץ הבודד בבתרונות רוחמה, הטורבינות ברמת הגולן ועוד..

אלה מקרים מאוד קלאסיים של נקודות מוכרות ומפורסמות, בין אם בקרב מטיילים וכאלה שמכירים את הארץ וכמובן עבור צלמי נוף וטבע

המחשה קלאסית באה לידי ביטוי בכך שהמקום מוכר ומזוהה, רק שאנחנו רוצים להביא את הזוית האישית שלנו, כמיטב יכולנו ובהתאם לתנאים בשטח, במזג האוויר וכמובן היצירתיות שלנו

מי ש"קצת" מכיר את הארץ ובטח מצלם נופים, יזהה מיד שזה בולען על רקע ים המלח. דוגמה קלאסית להמחשה של הלוקיישן, מבלי הצורך להגיד אפילו היכן זה צולם



ככל הנראה אחד העצים המצולמים ביותר בארץ. העץ הבודד בבתרונות רוחמה



"אי המחשה" קלאסית של הלוקיישן

אי המחשה יכולה לבוא לידי ביטוי בהרבה מובנים:

  • אני מנצל את הלוקיישן לטובת פריים שאני רוצה בראש, אבל לא ניתן להבין מהפריים היכן הוא צולם

  • אני מצלם תמונה מסוימת אבל לא רוצה לחשוף את הלוקיישן, ולכן אני רוצה לוודא שהוא לא מומחש בתמונה בין אם בגלל אלמנטים מזהים, מה יש ברקע וכ'

  • אני נמצא במקום מוכר אך מצליח למצוא נקודה בה אני יוצר פריים מיוחד מבלי להמחיש את הלוקיישן, נטו ממקום של הרצון לחדש ולהיות מקורי, ולאו דווקא לחזור על פריימים שעשו הרבה פעמים

כשאתם מסתכלים על התמונה, אתם חושבים על המקום או הלוקיישן או שאתם מתמקדים במשהו אחר?

אני יכול לומר שזה צולם באיזור יקנעם, אני יכול גם להגיד באיזור עין השופט/נחל השופט, והכול יהיה נכון אבל הלוקיישן אינו מומחש בתמונה, וזו גם המטרה. הנקודה בה צילמתי אינה מוגדרת במפה, אין לה שם ומבחינתי, אני רוצה שהצופה יחשוב על הפריחה, על שעת בוקר מוקדמת, על צילום נוף רגוע ולא עמוס ולאו דווקא על המקום עצמו, וזו דוגמה קלאסית בה אני מגיע לאיזור מאוד מוכר ומפורסם, מוצא נקודה אחרת ממש בסמוך אבל שכבר הכול משתנה ולא מזוהה, ואז מתמקד בנקודה עוד יותר ספציפית, בוחר לי את הגובה, האורך מוקד, הזוית, הטכניקה ויוצר את התמונה.


חשוב להבהיר שהגישה שלי לגבי לוקיישנים, ואני מסביר על כך בכל הזדמנות בין אם בסדנאות וטיולים, בפייסבוק או כל פלטפורמה אחרת וגם פרונטלי - אין שום בעיה לשתף לוקיישנים ואף להכווין לשם, אלא אם מדובר בשטח פרטי, שמורת טבע או שטח אש של צה"ל.

יש כמובן הבדל בין להכווין אדם כלשהו למיקום כלשהו לבין שהועא נמצא איתי בשטח ואני אחראי לו


אי המחשה כדרך לחשוב ולצלם מחוץ לקופסא

אז הייתי לבד במכתש רמון, ללילה שהוקדש לצילום כוכבים עצמאי שלא מבסגרת סדנה, בדיקת ציוד, בניית חומרי גלם למצגות ותכנים מקצועיים (ממש כמו זה) והייתי בחניון לילה ריק, מאותם חניונים חינמיים שאין בהם כלום חוץ מהיותם מוגדרים כחניוני לילה. ניסיתי לחשוב כיצד אני יכול ליצור פריים מעניין, שונה וכזה שהלוקיישן לא מומחש בו, אלא אני רק מנצל אותו לטובת הפריים - מידת החושך, כיוון הצילום, הגנה מרוח ועוד כל מיני אלמנטים שהיו רלוונטיים באותה הנקודה. הייתי בחניון לילה גבס, שנמצא במקום בו הייתה מחצבה פעילה לפני כמהשעשרות שנים וכיום כבר לא כמובן. זיהיתי טקסטורה מיוחדת באחד הקירות, ורציתי להשתמש בה כפורגראונד בפריים, כי זה נדיר למצוא קיר מסולע לחלוטין ללא צמחייה או אדמה רכה אצלנו במדבר, דברים שרואים המון בחו"ל. צמצמתי גם קצת אורך מוקד ממה שגילים לצילום כוכבים (35 מ"מ) ויצרתי את הפריים הזה פה למטה, בעזרה גם של תאורה מיוחדת שמשרתת אותי בצילום לילה

צילום של שביל החלב על רקע מחצבה נטושה במכתש רמון

צילום כוכבים קצת שונה בחניון לילה גבס במכתש רמון, וגם כאן אם לא הייתי אומר, כנראה שלא הייתם יודעים


אתם משקיעים כל כך הרבה כדי להגיע למצב שאתם מצלמים במקומות שאתם רוצים, אז עשו זאת כמו שצריך!


הרבה צלמים חובבים, לרוב בתחילת דרכם אבל גם בעלי ניסיון, עושים מאמצים כבירים להגיע ללוקיישן מסוים ואפילו בזמנים מסוימים בכדי - ובכן, לצלם! אבל, ויש פה אבל גדול! בגלל כל ההשקעה, הנסיעה וגמיעת הקילומטרים, הדלק והאוכל, הפס מבת או בן הזוג ובכלל - כל מה שכרוך בנסיעה ארוכה לשטח, רצוי שלא תפספסו! איך אפשר לפספס אתם שואלים? מסתבר שלא מעט..

  • צילום פריים שלא בנוי היטב מבחינת קומפוזיציה, חלוקה של הפריים ומה נמצא בו

  • חוסר תכנון מבחינת זמנים, מועדי צילום וכל מה שביניהם

  • ביצוע לא תקין של טכניקת צילום או כמה טכניקות

  • ניסיון לצלם כמה שיותר או עם יותר מצלמות (למי שיש 2 גופים או יותר) ועלול להיווצר מצב של "תפסת מרובה לא תפסת" ויוצאים קרחים מכל צד

ואם זה לא מספיק, לפעמים, יש צלמים שיוצרים אי המחשה בטעות, ואז עלול להיות פספוס


לפעמים הכול עובד כמו שצריך, אבל בגלל חוסר היכרות או הבנה עם הלוקיישן ומה אנחנו רוצים להעביר בתמונה, עלולה להתקיים אי מחשה שלא בכוונה ואף בטעות, וזה עלול להיות פספוס גדול. הנה כמה דוגמאות שנתקלתי בהן בפורומי הצילום השונים

  • צילום כוכבים בחווארי מצדה, שם יש טקסטורות מטורפות, ואדיות מיוחדות וממש מגרש משחקים לצלמים. אבל במקום לצלם שם, לצלם עץ סביר מינוס בחניון הלילה שליד כל החווארים אבל מבלי שהם מומחשים בתמונה, בתוספת זיהום אור ישיר מהאכסניה הצמודה כאשר גם עץ כמוהו יש עשרות אלפים בכל הנגב

  • עוד דוגמה של עצים שניתן לוותר עליהם - בנחל פארן. נחל פארן הוא אחד מהמקומות היפים בנגב ובארץ בכלל, עם טקסטורות מדבריות שאין בשום מקום בארץ, וגם על הדרך מקום חשוך מאוד. הרים מחודדים, סלעים ענקיים, חריצים ושרידים של מה שהיה פעם לפני הרבה מאוד שנים, ים ענק. להגיע לשם ולצלם את אחד העצי שיטה בערוץ הנחל הפתוח, לטעמי לפחות, זה פספוס

  • צילום כוכבים ברמת הגולן - שלה יש מזג אוויר הפכפך גם בקיץ כמו עננות וערפל גם בקיץ ולעתים גם אובך שמגיע מהמדבר עד אליה. מצד שני היא יפהפיה ומלאה בנקודות מיוחדות לצילום כוכבים, וטומנת בתוכה המון היסטוריה, נקודות מיוחדות שאין במדבר או במקומות אחרים חשוכים, ואם יש שם שמיים בהירים עם תנאים סבירים פלוס לצילום כוכבים - צריך לקפוץ על זה. אבל להגיע לשם ולצלם בזוית חדה כלפי מעלה, בלי פוגראונד כראוי או כאשר נמצאים ממש בסמוך לנקודה יפה ומוכרת שמאפשרת להמחיש את הלוקיישן והגולן עצמה בכללי, ולא עושים את זה, זה פספוס עצום.


אז הצלחתי לפתוח לכם קצת את הראש?

בפעם הבאה שתצלמו ואפילו כשתתכננו לצלם, היכן ומתי - תבנו לעצמכם את הפריים לא רק מבחינת הדברים הטכניים כמו קומפוזיציה, טכניקה ופרמטרים, אלא גם מבחינת המחשה או אי המחשה של הלוקיישן, שיכולים - כל אחד אחד והדרך שלו - לקחת את הפריים לרמה אחרת לגמרי

מוזמנים להמשיך לעין בעוד כמה תמונות למטה ובתיאור שלהן, שם אני מסביר על הרצון שלי להמחיש או לא להמחיש את הלוקיישן, בהתאם למטרת הפריים, מה הוא מכיל ומה רציתי שהצופה יראה

צילום של שביל החלב מעל באר במדבר, בביצוע של כפיר ולר, צלם ומדריך צילום, מנהל קהילת רודפי הכוכבים

אם הלוקיישן נקרא "בארות עדה", לא הגיוני להמחיש אותו כמו שצריך? ורטורמה של שביל החלב מעל באר עדה הראשית, אפריל 21'


המטרה שלי הייתה לצלם זוג שרצו תיעוד שלהם על רקע שביל החלב, ואני רק רציתי מקום חשוך עם הבדלי גובה בהתאם למה שהייתי צריך וגם כיוון הצילום שהיה קריטי, ולכן בחרתי באיזור נחל פארן, בנקודה ספציפית שממש לא ממחישה את הלוקיישן וכפי שהבנתם - בכוונה, כי לא זו הייתה המטרה



באחת הזריחות היותר מיוחדות שהיו לי בגולן, הייתה טקסטורת עננים מאוד נדירה שהייתי חייב לתעד, אבל לתעד אותה באורך מוקד כזה (150 מ"מ) שגם ככה מצמצם לי את הקרקע, שגם חשובה לי בפריים - לא רוצה מצב בו יש רק עננים (שמיים) וקרקע ללא עוגן או אלמנט מובהק, והטורבינות החדשות בעמק הבכא דיי סגרו לי את הפינה, באופן שמאוד ממחיש הן את הלוקיישן והן את האיזור הגיאוגרפי הכללי, מבלי לפרט יותר מדי, אם בכלל




13 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול